https://gazetakrakowska.pl
reklama
MKTG SR - pasek na kartach artykułów

Separatory, czujniki, ścieżka rowerowa, czyli walka z niepokornymi kierowcami na Długiej

Bartosz Dybała
Czujniki, kamery, ścieżka rowerowa zamiast miejsc parkingowych lub separatory. To pomysły, jak uporać się z problemem aut, blokujących ruch tramwajowy na ulicy Długiej.

Od początku roku już kilkanaście razy źle zaparkowane samochody blokowały przejazd tramwajów przez ulicę Długą. Z jak dużym problemem mamy do czynienia, najlepiej pokazują jednak dane za 2018 r. Miejskie Przedsiębiorstwo Komunikacyjne odnotowało wtedy 123 przypadki wstrzymania ruchu tramwajowego na tej ulicy.

Z kolei strażnicy miejscy setki razy podejmowali tam interwencje w sprawie źle zaparkowanych samochodów! W 117 przypadkach pojazdy uniemożliwiały przejazd tramwajów. Większość z tych aut została usunięta na koszt ich właścicieli (za odholowanie trzeba zapłacić nawet ponad pół tysiąca złotych).

Dawny hotel Forum

Kraków. Które budynki w mieście chcą zburzyć internauci?

Taka sytuacja bardzo irytuje pasażerów i radnych miejskich, którzy zaczęli przerzucać się pomysłami, w jaki sposób problem można ich zdaniem rozwiązać. Przykładowo według radnego Łukasza Sęka na ulicy Długiej należałoby zamontować czujniki lub kamery, które byłyby połączone z sygnalizacją świetlną i dźwiękową, umieszczoną przy miejscach postojowych. Dzięki niej kierowcy wiedzieliby, kiedy zaparkowali samochód poprawnie, nie przekraczając wymalowanych w 2017 roku białych, przerywanych linii na czerwonym tle. To właśnie one miały doprowadzić do zmniejszenia liczby przypadków zatrzymań tramwajów na Długiej. Szkopuł w tym, że zamiast mniej, jest ich coraz więcej.

W Zarządzie Transportu Publicznego nie są przekonani do tego rozwiązania. - Pomysł z czujnikami może i jest fajny, ale jest też bardzo kosztowny, więc raczej nie będziemy się zabierali za jego realizację - tłumaczy Bartosz Piłat z ZTP.

Z innym pomysłem wyszedł radny miejski Łukasz Wantuch. „Jedyne rozwiązanie to likwidacja miejsc parkingowych” - przekonuje Wantuch na Facebook’u. Przypomina, że taką propozycję przedstawił już sześć lat temu, ale wtedy została odrzucona. Radny proponował też, by w miejsce zlikwidowanych miejsc parkingowych stworzyć ścieżkę rowerową.

Wydaje się jednak, że nie ma na to szans. - Usunięcie miejsc parkingowych jest też kłopotliwe, bo tych miejsc jest i tak mało. A są one potrzebne głównie dostawcom- przekonuje Bartosz Piłat. I dodaje, że najsensowniejszym pomysłem wydają się sprawdzone już w innych częściach miasta separatory. - To rozwiązanie, które bierzemy pod uwagę. Jest stosunkowo tanie w wykonaniu. Może być skuteczne w przypadku roztargnionych kierowców. Musimy ten pomysł sprawdzić dokładnie, pod różnymi kątami - przekonuje Piłat.

Przypomnijmy, że przed 2016 rokiem równie często co na ul. Długiej ruch tramwajowy był blokowany na ul. Rakowickiej. Liczbę nieprawidłowo parkujących kierowców udało się jednak znacznie ograniczyć, montując słupki w miejscu, gdzie najczęściej dochodziło do blokowania tramwajów. Inwestycja wzbudziła ogromne kontrowersje okolicznych mieszkańców, bo odebrano im w ten sposób kilka miejsc parkingowych. Mimo to słupki zostały, a urzędnicy przekonują, że był to strzał w dziesiątkę.

POLECAMY - KONIECZNIE SPRAWDŹ:

FLESZ: Smog skraca życie. Jesteśmy jak palacze

Komentarze 20

Komentowanie zostało tymczasowo wyłączone.

Podaj powód zgłoszenia

g
gość
I to jest rozwiązanie, które zamiast kosztować, będzie przynosiło zysk
A
Apollo
Co za absurd, za głupków karać mieszkańców, cofamy się do czasów totalitarnych za błędy jednostek płaci ogół to jest żenujące. Pan Wantuch to szkodniki gdyby był onkologiem to pewnie walczył by z nowotworem poprzez eutanazję chorych na raka.
o
olo
Jeden pomysł głupszy od drugiego. Straż Miejska wystawia posterunek w okolicy i jedno miejsce przeznaczyć dla lawety. I podnieść koszty holowania i parkingu. I szybka reakcja na blokowanie. Zaraz się kierowcy nauczą.
A
AdamZ
Przywrócić aranżacje i zasady ruchu na ul. Długiej sprzed remontu. Ukarać inicjatorów i realizatorów (projektant) obecnego układu na ul. Długiej. Przyjąć uchwałę Rady Miasta zakazującą podobnych praktyk w Krakowie, bo szykują podobną głupotę na ul. Krakowskiej!
M
Mwk
Teraz to chca zablokowac ul Krakowska.
L
LOS
Jest bardzo duza madrch i tanich rozwiazan,ale sie nie chce,bo po co ,urzedasy ,czy sie stoi ,czy sie lezy 5000 na miesiac sie nalezy ,skad my to znamy?Napewno najlepszym rozwiazaniem ,byla by sciezka rowerowa,widza wszyscy jak rowerzysci ,ktorzy sa bardzo cierpliwi i czekaja na rozwiazania!Nastepnie ,jeden patrol strazy miejskiej ktory calodobowo obsluguje ul dluga i zapewnia wywoz tych aut w 5 minut i za np 10000zl ,takie kary sa i skutkuja w innych krajach,ale nie w polsce tytaj mamy demokracje i glupote.
L
LOS
Najlepsze rozwiazanie ,ale teraz jest nagonka urzednikow na rowerzystow,tak ze tego nie zrobia ,nawet likwiduja sciezki rowerowe np ul Krowoderskiej wstyd urzednicy i mundrzy z autecek!
g
gość
Wantuch do psychiatry jak najszybciej!!!!!
d
dorożkarz
A gdzie ci się śpieszy? Tu jest Kraków. Tu żyje się powoli. Delektuj się spokojną jazdą w rytm dorożki a nie szukaj dziury w całym.
M
M.
Straż nie może karać zbyt ostro, bo to uderzałoby w szanse na szóstą kadencję rządzącego układu.
E
Euroman
Proszę się przyjrzeć dorożkom. Dlaczego na Długiej nie ma zakazu wjazdu dorożek. Codziennie widzę, jak dorożka jedzie w tempie pieszego torowiskiem przez całą nomen omen Długą, a za nią tramwaj albo nawet dwa tramwaje.
s
sss
Komunikacji zbiorowej + odholowanie + parking
s
swell
Prawidłowo zaparkowany pojazd nie blokuje tramwaju, czyli zaprojektowane jest dobrze, a to że ktos z premedytacja ignoruje organizację ruchu i parkuje jak chce to projektant na to wpływu nie ma. Jak zaczniesz się walić po głowie młotkiem, zamiast wbijać nim gwoździe to będziesz miał do producenta młotków pretensje, ze jest to niebezpieczne narzędzie?
a
abaqus
Problem jest zupełnie gdzie indziej niż się go doszukują. Ulica Długa DO PARY z ulicą Krowoderską powinny być jednokierunkowe, wtedy wszyscy by się pomieścili bez problemu. Zamiast wprowadzić tak oczywiste i skuteczne rozwiązane to wprowadzono jednokierunkowy ruch wokół plant, gdzie drugiej ulicy do pary w przeciwnym kierunku nie ma. Taki jest poziom myślenia krakowskich urzędników!
M
Mirror
Gdy bóg rozdawał rozum, ktoś otworzył czaszkę Wantucha i się do niej wypróżnił.
Wróć na gazetakrakowska.pl Gazeta Krakowska