Minimum pięć lat pracy w instytucji kultury, organizacjach pozarządowych lub podmiotach gospodarczych w obszarze kultury i przynajmniej trzy lata przepracowane na stanowisku kierowniczym, do tego umiejętność porozumiewania się w języku angielskim i znajomość przepisów z zakresu funkcjonowania i finansowania instytucji kultury to główne wymagania, jakie stawia ministerstwo przed osobami kandydującymi na stanowisko dyrektora Narodowego Starego Teatru w Krakowie.
Dodatkowo kandydaci muszą też przedstawić swoją koncepcję na kierowanie teatrem i plany artystyczne na kolejnych pięć sezonów. Czasu niewiele, bo aplikować można do 15 kwietnia.
Stary Teatr potrzebuje menedżera i artysty
Anna Dymna, wieloletnia etatowa aktorka Starego Teatru, dziś już jedynie współpracująca z instytucją, a także była członkini Rady Artystycznej, podkreśla, że krakowska narodowa scena ma wspaniały zespół, któremu potrzebny jest ktoś, kto dobrze nim pokieruje.
Umiejętność współpracy z zespołem to kompetencja, na którą zwraca uwagę również Hanna Wróblewska, dyrektorka Departamentu Narodowych Instytucji Kultury MKiDN w rozmowie z PAP.
"Zależy nam na zachowaniu i rozwoju dorobku Starego Teatru oraz na tym, by kandydaci poradzili sobie z marką, jaką jest ta instytucja. Oczekujemy też, że zapewnią rozwój tej placówki zgodnie z jej misją i we współpracy z zespołem oraz - co jest bardzo ważne - z poszanowaniem publiczności" - mówi Hanna Wróblewska Grzegorzowi Janikowskiemu z PAP.
Obecnie repertuar teatru tworzą zarówno inscenizacje tekstów współczesnych, jak i reinterpretacje klasyki, a także nowatorskie projekty multimedialne i muzyczne. Stary Teatr pozostaje też otwarty na młodych twórców.
Jan Klata nie wróci do Starego
Nowy dyrektor lub dyrektorka ma łączyć kompetencje menedżera i osoby poruszającej się swobodnie w środowisku artystycznym. W konkursie mile widziane będą także "wiarygodne tandemy twórczo-dyrektorskie".
"Przy tym konkursie nie możemy pozwolić sobie na eksperyment" - deklaruje Hanna Wróblewska.
Beniamin Bukowski, obecny dyrektor artystyczny Starego Teatru nie zdecydował jeszcze czy startować w konkursie. Podkreśla jednak, że jeśliby brał udział, to w takim charakterze jak obecnie - jako dyrektor artystyczny.
Zdecydowany za to jest w tej kwestii były dyrektor Starego Teatru Jan Klata. Jego odwołanie ze stanowiska w 2017 roku przez Piotr Glińskiego wywołało protesty w środowisku teatralnym.
- Nie wchodzi się dwa razy do tej samej rzeki - deklaruje Jan Klata.
Nazwisko osoby, która pokieruje Starym Teatrem poznamy z końcem maja, zaś następca lub następczyni Waldemara Raźniaka obejmie stanowisko od 1 września.
Ministerstwo zachęca do spotkań kandydatów z zespołem uznając, że pozwalają one na wzajemne poznanie się i wymianę poglądów dotyczących działalności instytucji.
Narodowy Stary Teatr im. Heleny Modrzejewskiej w Krakowie to jedna z najstarszych publicznych scen w Polsce i jeden z najważniejszych rodzimych teatrów. Od października 2020 roku dyrektorem Starego Teatru jest Waldemar Raźniak, dyrektorem artystycznym Beniamin Bukowski.
