Budowa kolejki była jednym z najambitniejszych planów ówczesnych władz Polski. Inicjatorem budowy kolei był ówczesny prezes Polskiego Związku Narciarskiego i wiceminister transportu inż. Aleksander Bobkowski. Decyzja budowy zapadła w lipcu 1935. Inwestorem była specjalnie powołana spółka "Towarzystwo Budowy i Eksploatacji Kolei Linowej Zakopane (Kuźnice) - Kasprowy Wierch" z siedzibą w Warszawie.
Roboty rozpoczęły się 1 sierpnia 1935 roku od wykarczowania drogi, dzięki której można było dowieźć materiały budowlane na Myślenickie Turnie. Początkowo załoga budująca kolej liczyła ok. 600 osób, a pod koniec prac kolej budowało już ok. 1000 osób. Robotnikami byli górale z Podhala, ale także z Sądecczyzny, Krakowa, Tarnowa, a nawet z wileńszczyzny.
Roboty budowlane prowadzono mimo trudnej pogody. Już we wrześni spadł w Tatrach śnieg. Materiały potrzebne do budowy wywożone były prostymi ciężarówkami na Myślenickie Turnie, a także zaprzęgami konnymi. Dalej na Kasprowy Wierch wszystko było transportowane na plecach tragarzy, a także na grzbietach koni huculskich. Roboty szły na 2-3 zmiany. Pracownicy nocowali na szczycie Kasprowego, gdzie rozstawiono barami mieszkalne.
Ostatecznie kolejkę ukończono na początku 1936 roku. 15 marca pierwsi pasażerowie wyjechali na szczyt.
W galerii zobaczycie archiwalne zdjęcia z budowy kolei w Tatrach.
Takie cuda miały powstać pod Tatrami. Śmiałe pomysły, któryc...
- Na dnie Jeziora Czorsztyńskiego leży zatopiona wieś. Tak kiedyś wyglądało to miejsce
- "Bangladesz" na Siwej Polanie. Buda za budą, pamiątki, kiełbaski i lane piwo
- To był kiedyś legendarny budynek na Krupówkach. Dziś w budynku hula wiatr
- Tatry. Legendarny Mnich - marzenie turystów i taterników [NIESAMOWITE ZDJĘCIA]
- Jak wyglądało Zakopane 30 lat temu i jak wygląda teraz? Miasto bardzo się zmieniło
- Tatry. Remonty szlaków idą pełną parą. To ciężka ręczna robota [ZDJĘCIA]
