https://gazetakrakowska.pl
reklama
II tura wyborów - pasek artykułowy

Przetrwał dwie wojny, ale nie powódź w 2010 roku. 15 lat temu żelazny most kolejowy w Starym Sączu runął w wody Popradu

Alicja Fałek
Powódź 2010 roku. Wezbrane wody Popradu zniszczyły metalowy most kolejowy oraz torowisko
Powódź 2010 roku. Wezbrane wody Popradu zniszczyły metalowy most kolejowy oraz torowisko Stanisław Śmierciak
Powódź, która na przełomie maja i czerwca 2010 roku pustoszyła Polskę miała różne oblicza. W pamięci Sądeczan najbardziej zapadło zdarzenie z 4 czerwca, kiedy to wezbrane wody Popradu uszkodziły most kolejowy łączący Nowy i Stary Sącz, a którego elementy pamiętały czasy Franciszka Józefa. Zniszczenia, jakie 15 lat temu poczynił żywioł, uwiecznił na swoich zdjęciach Stanisław Śmierciak, wieloletni fotoreporter „Gazety Krakowskiej”.

Wezbrane wody Popradu porwały most kolejowy

Most kolejowy przez rzekę Poprad, który do 4 czerwca 2010 r. łączył Nowy i Stary Sącz, pamiętał czasy Franciszka Józefa. Stalowa konstrukcja pochodziła z 1876 roku. Obiekt przetrwał dwie wojny światowe, a zniszczony został przez powódź. 4 czerwca 2010 roku wezbrane wody Popradu podmyły filary mostu. To doprowadziło do zawalenia się jego dwóch przęseł.

- Jedno ze stalowych przęseł nawet odpłynęło na znaczną odległość od miejsca, w którym znajdowało się pierwotnie. Istniała obawa, że wezbrane wody zabiorą fragmenty mostu dalej do Dunajca. Mówiono nawet, że zagrożony jest most heleński w Nowym Sączu – wspomina Stanisław Śmierciak, emerytowany fotoreporter „Gazety Krakowskiej”. - Wiele osób gromadziło się pod restauracją Panorama i w okolicach mostu heleńskiego, który nawet służby czasowo wyłączyły z ruchu, by obserwować wezbrane wody Dunajca. Na szczęście, przęsło zatrzymało się i nie uderzyło w most heleński.

W miejscu, gdzie stał most kolejowy, żywioł zostawił zerwane tory kolejowe. Po obu brzegach Popradu były one powyginane w sposób wręcz niewyobrażalny.

- Na niektórych szyny połączone podkładami, leżące zawsze poziomo, wówczas ustawiły się pionowo jak płot. Tak wodny żywioł w jednej chwili przerwał na wiele miesięcy połączenie kolejowe Polski ze Słowacją, a lokalnie Tarnowa i Nowego Sącza z Krynicą-Zdrojem – dodaje Śmierciak.

Uruchomiono zastępczą komunikację autobusową i natychmiast zapadła decyzja o budowie nowego mostu. Prace ruszyły już w lipcu 2010 roku, a podjęła się ich firma Intop z Tarnobrzega. Nowy most został uroczyście oddany do użytku 15 stycznia 2011 roku.

Polecane

od 12 lat
Wideo
Polecane oferty
* Najniższa cena z ostatnich 30 dniMateriały promocyjne partnera

Wybrane dla Ciebie

Otwarto wodny plac zabaw w parku Jordana w Krakowie. Tłumy już od samego rana

Otwarto wodny plac zabaw w parku Jordana w Krakowie. Tłumy już od samego rana

Andrzej Duda wraz z żoną zagłosowali w Krakowie. Co dalej? Padła deklaracja

Andrzej Duda wraz z żoną zagłosowali w Krakowie. Co dalej? Padła deklaracja

Wróć na gazetakrakowska.pl Gazeta Krakowska