- Nie jest niczyją winną, że rodzice prezydenta mają nieruchomość na terenie, na który oddziałuje inwestycja, a wiceprezydent ma nieruchomość na tym obszarze. Jest natomiast zaskakujące i rozczarowujące, że prezydent nie poinformował opinii publicznej w pełni, jaka jest przyczyna wniosku do SKO o wyłączenie. Sama informacja o wniosku w tej sprawie mogła być odbierana, jako postęp w przygotowaniu inwestycji. Okazuje się jednak, że to może opóźnić sprawę. Wobec zaistniałej sytuacji istnieje konieczność aktualizacji harmonogramu budowy metra w Krakowie - komentuje Jan Hoffman, który jest też przewodniczącym Stowarzyszenia
Inicjatywa Obywatelska Kraków.
W piątek 18 października, zorganizował konferencję w tej sprawie przy skrzyżowaniu przy Teatrze Bagatela, gdzie planuje się przystanek metra.
- Również zasmucający jest fakt, że chociaż przesłanki dotyczące wyłączenia nastąpiły 7 maja 2024 roku, czyli w dniu zaprzysiężenia prezydenta, to zwlekał on z przekazaniem akt do SKO aż do 27 września, a więc przez cztery miesiące i 20 dni. Jeżeli w tym okresie nie podjęto żadnych czynności związanych z tą sprawą, to zmarnowano ten okres na przygotowanie kluczowej inwestycji dla miasta i dzielnicy - dodaje Jan Hoffman.
SKO zdecyduje, która gmina wyda decyzję dla metra
W tym samym dniu (18 października) krakowski magistrat wydał komunikat "Samorządowe Kolegium Odwoławcze zdecyduje, która gmina wyda decyzję środowiskową w sprawie metra".
"Prezydent Aleksander Miszalski traktuje realizację budowy metra priorytetowo. Z tego względu Miasto nie może sobie pozwolić na żadne uchybienia lub niezgodności z przepisami obowiązującego prawa, a wszystkie działania prowadzi w sposób transparentny, ponieważ komplikacje formalne mogłyby doprowadzić do opóźnień" - zaznaczono w komunikacie.
W urzędzie przyznają, że przy realizacji tak dużej inwestycji stroną postępowania jest każdy, komu przysługuje prawo własności do nieruchomości, leżącej na terenie inwestycji lub znajdującej się w odległości 100 metrów od granicy planowanego przedsięwzięcia budowlanego, także w przypadku posiadania niewielkiego mieszkania.
"Taka sytuacja zachodzi w przypadku rodziny prezydenta Aleksandra Miszalskiego oraz zastępcy prezydenta Stanisława Mazura. Zgodnie z z art. 25 par. 1 pkt 1 Ustawy z 14 czerwca 1960 r. KPA, organ administracji publicznej – Prezydent Miasta Krakowa – podlega wyłączeniu od załatwienia sprawy, która dotyczy interesów jego lub rodziny, w tym małżonka oraz krewnych i powinowatych do drugiego stopnia. Skutkuje to koniecznością przekazania całości akt sprawy do Samorządowego Kolegium Odwoławczego w Krakowie" - informują w magistracie.
Kolegium wskaże właściwą gminę, która będzie kontynuowała postępowanie o wydanie decyzji środowiskowej.
– Jestem przekonany, że pojawiające się obawy o przeciągające się terminy nie są słuszne i wskazana przez SKO gmina podoła wyzwaniu i decyzja zostanie wydana bez żadnych opóźnień – mówi Stanisław Mazur, zastępca prezydenta Krakowa.
Pierwszy etap metra z Olszy do ul. Piastowskiej
Przypomnijmy, że obecnie miasto czeka na decyzję środowiskową dla pierwszego etapu budowy metra. Jej uzyskanie spodziewane jest w pierwszym kwartale 2025 r. Zgodnie z wcześniejszymi założeniami przygotowywana jest realizacja tunelu, który umożliwi w przyszłości jazdę taboru metra.
Pierwszy etap byłby finansowany i realizowany przez miasto przy wsparciu środków unijnych lub dotacji. Etap ten będzie obejmować odcinek od skrzyżowania ul. Reymonta i ul. Piastowskiej do realizowanej obecnie linii tramwajowej KST IV (ul. Meissnera – Mistrzejowice) w obszarze ronda Młyńskiego.
Długość tego etapu to 6 km. Szacowany koszt realizacji tego odcinka to 3 mld zł. Plany są takie, by wbicie pierwszej łopaty nastąpiło w 2028 roku.
Z kolei etapy drugi (wschodni) i trzeci (zachodni) zostaną zrealizowane przez partnera prywatnego w formule partnerstwa publiczno-prywatnego. Koszty wykonania tych etapów mogłyby być ponoszone z dominującym udziałem środków publicznych w układzie: budżet państwa, środki UE, środki inwestora prywatnego i środki Gminy Miejskiej Kraków.
Długość II i III etapu pierwszej linii metra to ok. 20 km. Szacunkowy koszt realizacji kolejnych etapów to ok. 10 mld zł.
Po zakończeniu postępowania na wybór partnera prywatnego i rozpoczęcia przez niego fazy projektowej, przeanalizowane zostanie połączenie tunelu (odcinka centralnego) z kolejnymi etapami. To, jaki będą miały finalny przebieg, określą dodatkowe prace studialne. Wtedy też konieczne będzie przeprowadzenie postępowania o wydanie nowej decyzji środowiskowej.
Szacunkowy łączny koszt realizacji pierwszej linii metra (uwzględniając pierwszy, drugi i trzeci etap) o długości ok. 26 km to ok. 13 mld zł.
Przewidywany koszt pozyskania taboru wyniesie ok. 1,5 mld zł.
Projekt CPK zostaje, jednak będzie zmodyfikowany
