Zmiany w prawie o sprzedaży alkoholu

W programie 13. edycji Patchlab Festivalu znajdą się wydarzenia, które z pewnością zaciekawią zarówno stałych bywalców imprezy, jak i osoby, dla których świat sztuki cyfrowej to nowość – w tym najmłodszą publiczność. W ślad za tytułem tegorocznej edycji: - ERROЯ? - twórcy festiwalu oraz biorący w nim udział artystki i artyści z Polski i z zagranicy zapraszają publiczność do wspólnego poszukiwania odpowiedzi, ale i stawiania pytań dotyczących przyszłości funkcjonowania człowieka w cyfrowym świecie.
"W erze, w której niekontrolowany rozwój technologii sztucznej inteligencji nieustannie przesuwa granice ludzkiego zrozumienia, a narastający kryzys klimatyczny, niestabilność geopolityczna, polaryzacja społeczeństw oraz nowe narzędzia manipulacji rzeczywistością – takie jak fake newsy, deep fake czy halucynacje AI – stały się codziennością, musimy zadać sobie fundamentalne pytanie: czy coś poszło nie tak? A może te zakłócenia paradoksalnie mogą stać się bodźcem do odkrycia nowych sposobów myślenia i postrzegania świata?" - pisze w swym kuratorskim tekście dyrektorka festiwalu, Elwira Wojtunik.
Specjalnością krakowskiej imprezy są projekty interdyscyplinarne. Tak będzie i w tym roku. "IVF-X. Posthuman Parenting in Hybrid Reality" to interaktywna instalacja artystyczna zgłębiająca temat cyfrowej prokreacji w post-ludzkiej erze, stworzona przez holenderską artystkę i filozofkę Victorine van Alphen. Uczestnicy tej instalacji mogą “stworzyć” i zobaczyć w wirtualnej rzeczywistości własne dziecko, cyborga wyrenderowanego przy użyciu AI. Skierowane do dorosłych odbiorców doświadczenie realizowane będzie w Pałacu Potockich na Rynku Głównym przez cztery dni festiwalu.
Prezentowana również w Pałacu Potockich w galerii w podziemiach i dostępna do 27 października (a więc jeszcze tydzień po zakończeniu Patchlab 2024) tytułowa wystawa tej edycji - ERROЯ? - to wielowymiarowa ekspozycja prezentująca zarówno różnorodne formaty kreatywne, jak i wielość spojrzeń na najbardziej aktualne tematy – w tym kryzysu zaufania, dynamicznych przemian, wpływu technologii na nasze życie codziennie, zmiany fundamentalnych wartości czy relacji – skomponowana przez kuratorkę Elwirę Wojtunik.
Seria wydarzeń Chromosphere Fulldome to kolejny, istotny blok tegorocznego programu Patchlab Festivalu. Przez cztery dni jego trwania w stworzonej specjalnie na czas imprezy kopule 360° w samym sercu Wesołej, nowej kreatywnej dzielnicy Krakowa, codzienne prezentowane będą immersyjne audiowizualne pokazy (także dla najmłodszej publiczności) i performansy na żywo.
Kolejnym elementem eksplorującym linie przecięcia technologii i sztuki będzie AI ERROЯ? w niedzielę 20października w Cricotece. To dwa eksperymentalne projekty, wykorzystujące sztuczną inteligencję, splatające przeszłość z teraźniejszością, pokazujące jak AI pozwala na reinterpretację klasycznych obrazów renesansowych mistrzów w kontekście współczesnych technologii oraz – badając rosnącą dominację AI w sztuce – eksplorujące granice między twórczością algorytmiczną a ludzką interwencją.
Kolejną odsłoną obecności tegorocznej edycji Patchlabu na Wesołej będzie prezentowana do 26 października w Aptece Designu inspirowana platońską koncepcją Muzyki Sfer immersyjna instalacja TIMÉE autorstwa Guillaume Marmin’a. Twórca, we współpracy z Centrum Badawczym Astrofizyki w Lyonie, stworzył przestrzeń z dźwięków, projekcji i światła, która odzwierciedla harmonijne interwały muzyczne Układu Słonecznego. Instalacja, łącząc naukę i sztukę, wprowadza widzów w efemeryczny świat świetlnych wiązek i fal dźwiękowych.
W programie Patchlab Festivalu nie zabraknie również muzycznych atrakcji. W piątek 18 października w klubie Poczta Główna pojawi się brytyjska wokalistka i producentka Emika, aby zaprezentować swój najnowszy album "Haze". Towarzyszyć jej będą polscy wykonawcy - duet Sarapata i Daniel Drumz. O oprawę wizualną wieczoru zadba TvingStageDesign.
Szczegółowy opis poszczególnych części tegorocznego programu Patchlab Festivalu dostępny jest na stronie internetowej www.patchlab.pl.