Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Kraków. Rozbudowa al. 29 Listopada wymusi zmiany na kolei. A zmian będzie dużo więcej

OPRAC.: (AM)
Rozbudowa al. 29 Listopada w Krakowie wpłynie nie tylko na ruch samochodowy, ale również kolejowy
Rozbudowa al. 29 Listopada w Krakowie wpłynie nie tylko na ruch samochodowy, ale również kolejowy Archiwum
Uwaga pasażerowie, (9 listopada) mamy pierwszy roboczy dzień obowiązywania zmienionych rozkładów jazdy na kolei. Podróżni w Małopolsce mogą skorzystać już m.in. z nowych peronów na przystankach Chełmek Fabryka i Gorzów Chrzanowski na modernizowanej trasie Trzebinia – Oświęcim. Natomiast na przebudowywanej trasie z Krakowa do Zakopanego - za pociągi TLK Karpaty, TLK Małopolska, IC Witkacy (rel. Gdynia Gł. - Zakopane - Gdynia Gł.) - wciąż podstawiane są autobusy. Na tym jednak nie koniec zmian.

FLESZ - Apel do ozdrowieńców: oddawajcie krew

Kolejarze podkreślają również, że rozpoczął się ostatni etap prac na linii Kraków Płaszów – Podbory Skawińskie.

I przekonują, że połączenie kolejowe Krakowa ze Skawiną będzie atrakcyjną, bezkonkurencyjną ofertą szybkich przejazdów.

- Kolej odgrywa coraz większą rolę w aglomeracjach. Również w Małopolsce nowe przystanki oraz inwestycje na liniach kolejowych znacząco wpływają na poprawę życia mieszkańców. Dzięki efektom Krajowego Programu Kolejowego budujemy kolej bezpieczną, komfortową i przewidywalną

– mówi minister infrastruktury, Andrzej Adamczyk.

Na linii Kraków Płaszów – Podbory Skawińskie gotowe są perony na stacjach w Skawinie i Podborach Skawińskich, a na przystanku Kraków Sidzina obok pierwszego już gotowego peronu budowany jest drugi. W październiku remont wiaduktu kolejowego nad ul. Podmokłą w Krakowie rozpoczął kolejny etap prac.

Na stacji Kraków Bonarka powstają dwa większe perony, nad nimi budowana jest kładka, która połączy ul. Puszkarską z ul. Tischnera. Sprawną obsługę pociągów na stacji zapewnią nowe urządzenia sterowania i tory. Nad bezpieczeństwem pociągów czuwać będą kolejarze w nowej nastawni.

Nowe przystanki Kraków Opatkowice i Skawina Jagielnia znacznie zwiększą dostępność do kolei. Po zakończeniu inwestycji czas podróży pociągiem do centrum Krakowa skróci się do kilkunastu minut. W Opatkowicach gotowy jest pierwszy peron. Rozpoczęła się budowa drugiej platformy. W Skawinie widać konstrukcje nowych peronów. W pobliżu osiedla Jagielnia wykonano już kładkę, która połączy przystanek z przyległymi ulicami.

Inwestycja „Prace na linii klejowej nr 94 na odcinku Kraków Płaszów – Skawina – Oświęcim” zakończyć ma się w połowie 2021 roku.

Rozbudowa al. 29 Listopada i utrudnienia na kolei

"W związku z rozpoczęciem prac przy rozbudowie Al. 29 listopada w Krakowie, od ul. Opolskiej do granic miasta Krakowa, polegających m.in. na poszerzeniu ulicy do dwóch pasów ruchu w każdą stronę, konieczna będzie przebudowa wiaduktów kolejowych na liniach kolejowych nr 8 i 95 przecinających modernizowany odcinek drogi. W efekcie na odcinku pomiędzy stacjami Kraków Główny i Kraków Batowice ruch pociągów przez najbliższe kilkanaście miesięcy będzie prowadzony w obu kierunkach po jednym czynnym torze. Ograniczenia te mogą skutkować nieznacznym wydłużeniem czasu przejazdu pociągów kursujących na trasie SKA2 (Kraków- Miechów - przyp.red) ze względu na ograniczenia prędkości w pobliżu miejsca robót oraz konieczność wprowadzenia dłuższych postojów na stacjach pośrednich na potrzeby mijania się pociągów" - informują natomiast Koleje Małopolskie.

Tymczasem przypomnijmy, że w ostatnich dniach spółka PKP IC zdecydowała o tymczasowym odwołaniu kursowania niektórych pociągów ze względu na ograniczone zainteresowanie podróżami w czasie trwania epidemii

Na całej trasie odwołane zostają m.in.:

· EIP 5300 Gdynia Gł. - Kraków Gł. (od 17.11 br.);

· EIC 1310 Krakus Warszawa Wsch. - Kraków Gł. (od 6.11 br.);

· EIC 3110 Krakus Kraków Gł.- Warszawa Wsch. (od 9.11 br.);

· EIC 17008 Varsovia Warszawa Wsch.- Berlin Hbf. (od 09.11 br.);

· EIC 71008 Varsovia Berlin Hbf.- Warszawa Wsch. (od 10.11 br.);

· IC 23100 Jagiełło Lublin Gł. - Kraków Gł.(od 07.11 br.);

· IC 32100 Jagiełło Kraków Gł. - Lublin Gł. (od 08.11 br.);

· IC 64105 Korfanty Wrocław Gł. - Katowice (od 08.11 br.);

· IC 46104 Korfanty Katowice - Wrocław Gł. (od 09.11 br.);

· IC 3128 Łokietek Kraków Gł - Warszawa Wsch. (od 09.11 br.);

· IC 75000 Gedania Berlin Hbf.- Gdynia Gł. (od 16.11 br.);

· IC 57000 Gedania Gdynia Gł.- Berlin Hbf. (od 17.11 br.);

· TLK 33102 Łukasiewicz Przemyśl Gł. - Kraków Gł. (od 07.11 br.);

· TLK 30102 Łukasiewicz Kraków Gł. - Przemyśl Gł. (od 09.11 br.).

· TLK 12122 Tuwim Lublin - Warszawa Zachodnia (od 08.11 br.);

· TLK 21122 Tuwim Warszawa Zachodnia - Lublin (od 08.11 br.);

· TLK 12120 Inka Warszawa Zachodnia - Lublin (od 08.11 br.);

· TLK 21120 Inka Lublin - Warszawa Zach. (od 08.11 br.);

"Obecnie średni spadek liczby rezerwacji na połączenia PKP Intercity wynosi 63% względem 2019 roku. W związku z tym przewoźnik wprowadza zmiany w siatce połączeń i dostosowuje liczbę kursujących pociągów do aktualnego zainteresowania. W odniesieniu do średniej dziennej liczby pociągów uruchamianych w obowiązującym rozkładzie jazdy, tymczasowo odwołanych zostaje około 5 proc. pociągów" - podkreślają w PKP IC.

Ta sama spółka informuje jednak, że odebrała od spółki H. Cegielski - Fabryki Pojazdów Szynowych 10 zmodernizowanych wagonów restauracyjnych. Pojazdy zostały wyposażone m.in. w klimatyzację oraz wzmacniacze sygnału telefonii komórkowej.

Przykładamy ogromną wagę do tego, by podróżowanie naszymi pociągami przebiegało bezpiecznie i komfortowo. Uzupełnienie taboru o 10 nowoczesnych wagonów restauracyjnych pozwoli nam na świadczenie wysokiej jakości usług gastronomicznym – mówi Adam Laskowski, Członek Zarządu PKP Intercity ds. inwestycyjnych.

Zmodernizowane wagony restauracyjne wyposażono w 12 stolików i 36 miejsc siedzących, a także półki i wieszaki umożliwiające wygodne umieszczenie bagażu czy zawieszenie np. kurtki czy płaszcza. W klimatyzowanych wagonach będzie można również skorzystać z darmowego, bezprzewodowego internetu. Pojazdy wyposażono również we wzmacniacze sygnału telefonii komórkowej, a z myślą o osobach niewidzących – w oznaczenia w alfabecie Braille’a. Wagony są przystosowane do jazdy z prędkością 160 km/h.

Cieszę się, że mimo trudności związanych z realizacją kontraktu spowodowanych pandemią udało nam się wykonać zamówienie przed ustalonym z Zamawiającym terminem. Jestem przekonana, że zmodernizowane wagony oferujące wiele nowoczesnych i komfortowych rozwiązań będą dobrze służyły PKP Intercity – powiedziała Małgorzata Rogalewicz, pełniąca obowiązki Prezesa Zarządu H. Cegielski - Fabryki Pojazdów Szynowych Sp. z o.o.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wideo
Wróć na gazetakrakowska.pl Gazeta Krakowska