W piątek, 19 maja, na Zamku Królewskim na Wawelu otwarta została wystawa najnowszych dzieł, które wzbogaciły wawelską kolekcję. Pokaz tworzą: obraz Tycjana „Alegoria miłości”, „Łódź Charona” Jana II Brueghela, „Diana i Kallisto” Parisa Bordona oraz „Portret Jakuba Ludwika Sobieskiego” (1667-1737) Françoisa de Troy.
- Dlaczego akurat te obrazy w zbiorach Wawelu? „Diana i Kallisto” to jedno z wybitniejszych dzieł Parisa Bordona. Obraz należy do serii kilku obrazów ilustrujących „Metamorfozy” Owidiusza – doskonale wpasował się w charakter naszej kolekcji. Tycjan uważał Parisa Bordona za swojego rywala. Sam Tycjan z kolei, to malarz, do którego zwracali się wybitni władcy: Karol V czy Filip II – mamy na jagiellońskim Wawelu obraz malarza królów i cesarzy – wyjaśnia dr Joanna Winiewicz-Wolska, kustosz i kuratorka Zbiorów Malarstwa ZknW. - Sam obraz „Alegoria miłości” wciąż kryje w sobie wiele zagadek.
„Alegoria miłości” to jedna z wersji słynnego obrazu „Alegoria miłości małżeńskiej”. Dzieło należało do zbiorów cesarskich w Wiedniu, w 1937 roku trafił na rynek antykwaryczny.
- Cudo kolekcjonerskie, obraz wykonany z wielka maestrią – mówi kuratorka o niewielkich rozmiarów dziele Jana Brueghela „Łódź Charona”.
Obraz najprawdopodobniej powstał na zamówienie jakiegoś kolekcjonera. Przedstawiona scena – Charon przewożący stłoczonych ludzi do piekła została - najprawdopodobniej zaczerpnięta z „Boskiej komedii”.
Wawelską kolekcję wzbogacił także datowany na końcówkę XVII wieku portret Jakuba Ludwika Sobieskiego pędzla Françoisa de Troya, pochodzący z pałacu w Podhorcach, który przez pewien czas był własnością książąt Sobieskich.
„Tycjan i inni...” to także zaproszenie do podziwiania bezcennych skarbów z kolekcji rodu Sanguszków. Wśród nich znalazły się trzy XVII-wieczne gobeliny wykonane z wełny i jedwabiu, prezentujące „Pejzaż leśny”, „Pejzaż z kogutami” i „Pejzaż z zającem”, a także jedwabna Chorągiew z herbami Pogoń i Korczak (Litwa, 1710–1745). Unikatowa seria werdiur liczy obecnie tylko siedem tkanin. Sześć z nich, w tym cztery duże tapiserie: „Leśny pejzaż alegoryczny”, „Pejzaż z fontanną”, „Pejzaż z łabędziami” i „Letni pejzaż z rzeką”, a także dwie wąskie tapiserie: „Pejzaż z zającami” i „Pejzaż z kogutami”, znajduje się w zbiorach wawelskich. Ostatnia tkanina z tej serii, „Tapiseria ze zwierzętami”, jest własnością Museu de Arte de São Paulo w Brazylii.
Wystawę uzupełni zbiór porcelany. Tworzą go naturalnych rozmiarów Lis (wys. 44,5 cm) Johanna Gottlieba Kirchnera z królewskiej manufaktury w Miśni – obiekt niezwykły i wyjątkowy, jeden z zaledwie czterech zachowanych na świecie, a także urocza para mopsów Johanna Joachima Kaendler. Obok klasycznie pięknej cukiernicy zobaczymy też sosjerkę i paterę z barokowego kompletu Aleksandra Józefa Sułkowskiego, jednego z pierwszych ministrów Króla Augusta III.
Wszystkie obiekty po raz pierwszy goście Zamku Królewskiego na Wawelu zobaczą podczas Nocy Muzeów, 19 maja. Dzieła będą prezentowane do 11 czerwca.
Jak poinformował minister kultury i dziedzictwa narodowego, resort przeznaczył w ostatnich latach na zakup dzieł sztuki dla polskich muzeów 115 mln zł.
- Najlepsze punkty widokowe na Tatry. TOP 10 miejsc, które Cię zachwycą!
- Nowa Huta to nie tylko aleja Róż. Tajemnicze rejony dzielnicy dobre na wyprawę
- Budowa Północnej Obwodnicy Krakowa z drona. Widać asfalt, tunele, wiadukty. Sporo!
- Kraków lat 70. Matura pod portretem Gomułki i pierwsze w mieście przejście podziemne
- Nowy sezon na zamku w Dobczycach rozpoczęty. Te atrakcje przyciągają turystów!