Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Kraków wyróżniony w „Rankingu miast zrównoważonej mobilności” za utworzenie pierwszej w Polsce Strefy Czystego Transportu

Ewa Wacławowicz
Ewa Wacławowicz
Anna Kaczmarz / Dziennik Polski / Polska Press
Miasto Kraków otrzymało w czerwcu wyróżnienie w „Rankingu miast zrównoważonej mobilności”. Doceniono działania jakie podjęło miasto na rzecz poprawy czystości powietrza wprowadzając pierwszą w Polsce Strefę Czystego Transportu. Obowiązywać ona będzie od 1 lipca 2024 roku na terenie całego miasta.

W trzeciej edycji "Rankingu Miast Zrównoważonej Mobilności" sprawdzano, które z 37 największych polskich miast przodują w rozbudowie infrastruktury, dobrej komunikacji zbiorowej, rozwoju ścieżek rowerowych oraz zero emisyjności. Przeanalizowano miejskie działania strategiczne jak i infrastrukturalne.

Zbadano siedem obszarów, w których samorządy tworzą pole dla rozwoju zrównoważonej mobilności: czyste powietrze – świadomość problemu, mobilność indywidualna, transport zbiorowy, pojazdy miejskie i komunalne, infrastruktura, regulacje i polityki oraz logistyka miejska. Zaprezentowano dobre praktyki i przykłady rozwiązań wdrożonych w polskich miastach.

Specjalne wyróżnienie otrzymało Miasto Kraków za wprowadzenie pierwszej w Polsce Strefy Czystego Transportu. Wcześniej, w 2019 roku. wprowadzono ją na czas próbny w obrębie Kazimierza, jednak po kilku miesiącach postanowiono ją zlikwidować.

Miejscy urzędnicy od początku chcieli, żeby zaczęła ona obowiązywać na terenie całego Krakowa od 1 lipca 2024 roku. Zgodnie z urzędniczą wizją będzie ustanawiana w dwóch etapach. Pierwszy jest zaplanowany między 1 lipca 2024 roku a 30 czerwca 2026 roku.

Po 1 lipca 2024 r. do Krakowa będą mogły wjeżdżać samochody spełniające normy Euro 1 dla benzyny i Euro 2 dla silników Diesla. Ale tylko te, które już teraz są zarejestrowane i nie zmienią właściciela przez najbliższe półtora miesiąca. Bo auto kupione i zarejestrowane po 1 marca 2023 r., by wjechać do Krakowa po 1 lipca 2024 r., będzie musiało spełniać już normy docelowe, czyli te, które wejdą już dla wszystkich za cztery lata (1 lipca 2026 r. – Euro 3 dla benzyny oraz Euro 5 dla diesli).

Od 1 lipca 2026 r. ograniczenie będzie obowiązywało wszystkie pojazdy, niezależnie od daty ostatniej rejestracji, podlegać będą tym samym wymogom Do SCT nie wjadą samochody benzynowe niespełniające wymogów emisyjnych Euro 3 (auta wyprodukowane przed 2000 r.) oraz samochody z silnikiem diesla niespełniające wymogów emisyjnych Euro 5 (auta wyprodukowane przed 2010 r.).

Czy technologie niszczą psychikę dzieci?

od 16 lat

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wideo
Wróć na gazetakrakowska.pl Gazeta Krakowska