https://gazetakrakowska.pl
reklama
MKTG SR - pasek na kartach artykułów

Ludzie Aleksandra Miszalskiego. Długa lista pełnomocników prezydenta Krakowa. Ile rocznie kosztuje ich zatrudnienie?

Aleksandra Łabędź
Pełnomocnicy Prezydenta Miasta Krakowa
Pełnomocnicy Prezydenta Miasta Krakowa JOANNA URBANIEC / POLSKA PRESS
Krakowscy radni miejscy Łukasz Maślona (Kraków dla Mieszkańców) i Michał Ciechowski (Prawo i Sprawiedliwość) pytają prezydenta miasta o nowych pełnomocników. Gdy Jacek Majchrowski odchodził ze stanowiska prezydenta Krakowa, stanowisk dla pełnomocników było 13. Teraz jest 15. Wiceprezydent Krakowa Stanisław Mazur odpowiada na trudne pytania i wylicza, ile rocznie będzie kosztowało zatrudnienie pełnomocników.

Pełnomocnicy prezydenta Krakowa

Według stanu na dzień 7 maja 2024 roku, kiedy Jacek Majchrowski przestał pełnić funkcję prezydenta, liczba stanowisk przeznaczonych dla pełnomocników wynosiła 13, z czego 10 było obsadzonych.

Aktualnie dla pełnomocników prezydenta przygotowano 15 stanowisk, z czego 1 nie jest jeszcze obsadzone, tj. Pełnomocnik ds. turystyki.

Radny Łukasz Maślona pyta prezydenta Krakowa "jakie jest uzasadnienie dla stworzenia nowego stanowiska (pełnomocnika ds. współpracy ze środowiskiem biznesowym - przyp. red.), skoro funkcjonują już społeczni doradcy Prezydenta Miasta Krakowa w temacie, który jest zbieżny z zakresem działania nowego pełnomocnika" - pyta.

- Mając na względzie wagę i istotną rolę Gminy w rozwoju przedsiębiorczości Pan Prezydent uznał za niezbędne zaakcentowanie tego obszaru w strukturze zarządczej Urzędu Miasta Krakowa - tłumaczy zastępca prezydenta Stanisław Mazur. - Decyzja o utworzeniu stanowiska pełnomocnika ds. współpracy ze środowiskiem biznesowym wynika z konieczności zapewnienia bardziej efektywnego, zintegrowanego i długofalowego podejścia do rozwijania potencjału Krakowa w obszarze przedsiębiorczości i innowacyjności. Pełnomocnik jako osoba powołana do realizacji zadań w tym konkretnym obszarze ma jednoznacznie określone kompetencje i obowiązki, które realnie zapewniają Prezydentowi Miasta Krakowa odpowiednią wiedzę specjalistyczną i doradczą, co gwarantuje lepszą efektywność jego działań.

Dodatkowo wiceprezydent Krakowa wyjaśnia, że "pełnomocnik będzie koordynatorem i liderem inicjatyw związanych z rozwojem startupów i innowacji, współpracując operacyjnie z komórkami organizacyjnymi Urzędu Miasta Krakowa i miejskimi jednostkami organizacyjnymi".

- Pełnomocnik będzie także odpowiedzialny za spójność i skuteczność działań w relacjach między biznesem, uczelniami wyższymi, organizacjami wsparcia innowacyjnego a samorządem. Te zadania wymagają stałego nadzoru i bieżącej interakcji z różnymi interesariuszami, co trudno byłoby osiągnąć w ramach konsultacyjnych działań doradców społecznych, gdyż do tego działania potrzebne jest pełne zaangażowanie - wyjaśnia wiceprezydent Mazur.

Na stronie BIP Miasta widnieje informacja, że funkcję Pełnomocnika Prezydenta Miasta Krakowa ds. Współpracy ze Środowiskiem Biznesowym pełni Dominika Walec.

Czy taka liczba zatrudnionych pełnomocników zostanie utrzymana?

Z kolei radny Michał Ciechowski pyta prezydenta, czy w związku ze złą sytuacją finansową miasta planuje zmniejszyć liczbę pełnomocników.

- Zmiany w zakresie liczby osób pełniących funkcję pełnomocników prezydenta miasta Krakowa oraz obszarów i zakresów objętych ich działaniem w 2025 r. są przez prezydenta rozważane. Aktualnie natomiast obowiązujące pozostają zarządzenia prezydenta określające zakresy działania poszczególnych pełnomocników i Regulamin Organizacyjny Urzędu Miasta Krakowa, w ramach których funkcjonują pełnomocnicy prezydenta - wyjaśnia Stanisław Mazur.

Ile kosztuje zatrudnienie pełnomocników?

Dalej wiceprezydent Mazur wylicza: - Koszty związane z zatrudnieniem i utrzymaniem aktualnych stanowisk pracy Pełnomocników Prezydenta Miasta Krakowa szacowane są na kwotę ok. 2,2 mln zł rocznie, z czego ok. 87,5% to wydatki na wynagrodzenia i pochodne (w tym 80% - wynagrodzenia, 20% - pochodne pracodawcy). Około 10% wskazanej sumy stanowią wydatki ponoszone przez Wydział Obsługi Urzędu związane z utrzymaniem infrastruktury Magistratu, m.in. koszty mediów, sprzątania, wyposażenia, dozoru, bieżących remontów, zakupów materiałów biurowych itp. Ponadto ok. 2,5% stanowią wydatki związane z utrzymaniem pracowników, tj. koszty badań lekarskich, szkoleń, delegacji krajowych i zagranicznych, ustawowy odpis na Zakładowy Fundusz Świadczeń Socjalnych itp. - wyjaśnia.

Radny Ciechowski pyta również o koszty obsługi administracyjnej pełnomocników, tj. jak wymienia: asystenci, sekretarki, dedykowani pracownicy do obsługi.

- Nie jest możliwe precyzyjne wskazanie kosztów obsługi administracyjnej Pełnomocników Prezydenta Miasta Krakowa. Z uwagi na racjonalność funkcjonowania urzędowych struktur, tego rodzaju obsługa realizowana jest przez pracowników komórek merytorycznych, których zadania obejmują przede wszystkim zagadnienia związane z kompetencjami merytorycznymi macierzystej komórki. Oznacza to, że pracownicy ci generalnie tę obsługę realizują jako dodatkowy, poboczny zakres swoich obowiązków - podsumowuje wiceprezydent Mazur.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Uroczystości w Gnieźnie. Hołd dla pierwszych królów Polski

Polecane oferty
* Najniższa cena z ostatnich 30 dniMateriały promocyjne partnera
Wróć na gazetakrakowska.pl Gazeta Krakowska