https://gazetakrakowska.pl
reklama
MKTG SR - pasek na kartach artykułów

Most nad Sołą w Oświęcimiu ma 100 lat! To była imponująca konstrukcja w Polsce przed II wojną światową. Zdjęcia

Bogusław Kwiecień
Most nad Sołą w Oświęcimiu został oddany do użytku 26 października 1924 roku. Była to imponująca konstrukcja jak na czasy międzywojennej Polski
Most nad Sołą w Oświęcimiu został oddany do użytku 26 października 1924 roku. Była to imponująca konstrukcja jak na czasy międzywojennej Polski Narodowe Archiwum Cyfrowe
Ta data przeszła do historii Oświęcimia. 26 października 1924 roku oddany został pierwszy betonowy most nad Sołą. Jak na czasy przedwojennej Polski to była imponująca konstrukcja. Zobacz galerię zdjęć przedstawiających historię mostu, który z końcem lat 80. ub. wieku otrzymał nazwę Piastowski.

Kliknij w przycisk "zobacz galerię" i przesuwaj zdjęcia w prawo - naciśnij strzałkę lub przycisk NASTĘPNE

Wielkie święto w Oświęcimiu

Oddanie mostu było wielkim wydarzeniem. W niedzielę, 26 października 1924 roku na zaproszenie oświęcimskich władz z ówczesnym burmistrzem Romanem Mayzlem do miasta zjechały delegacje państwowe i regionalne.

Na zdjęciu przed nowym mostem inż. Adam Machniewicz w dniu oddania przeprawy. Projektant wykorzystał jedną z najnowszych myśli technicznych budownictwa
Na zdjęciu przed nowym mostem inż. Adam Machniewicz w dniu oddania przeprawy. Projektant wykorzystał jedną z najnowszych myśli technicznych budownictwa betonowego XX-lecia międzywojennego. Zbiory Łukasza Szymańskiego

Był oczywiście także główny jego projektant inż. Adam Machniewicz. Uroczystość oddania i poświęcenia mostu zgromadziła tłumy mieszkańców i gości. Każdy chciał przejść nową okazałą przeprawą.

Budowa nowej żelbetonowej przeprawy według projektu Adama Machniewicza rozpoczęła się w 1912 roku
Budowa nowej żelbetonowej przeprawy według projektu Adama Machniewicza rozpoczęła się w 1912 roku Narodowe Archiwum Cyfrowe

Było to zwieńczenie 12 lat przygotowania inwestycji i budowy. Jeszcze przed odzyskaniem przez Polskę niepodległości burmistrz Mayzel skierował do władz austriackich prośbę o zgodę na budowę nowego mostu.

Stary drewniany most na Sole, który rozebrany został dwa lata po wybudowaniu nowej przeprawy
Stary drewniany most na Sole, który rozebrany został dwa lata po wybudowaniu nowej przeprawy Fotopolska.eu

Istniejąca, pochodząca z pierwszej połowy XIX wieku drewniana przeprawa o stóp wzgórza zamkowego nie przystawała do potrzeb rozwijającego się miasta.

Most razem z zamkiem piastowskim, kościołem parafialnym i kamienicą Haberfeldów stał się ulubionym obiektem do fotografowania i pocztówek z Oświęcim
Most razem z zamkiem piastowskim, kościołem parafialnym i kamienicą Haberfeldów stał się ulubionym obiektem do fotografowania i pocztówek z Oświęcimia Zbiory Łukasza Szymańskiego

Do tego była w coraz gorszym stanie technicznym. Po długich staraniach udało się uzyskać od władz austriackich. Budowa ruszyła pod koniec 1912 roku.

Wybuch I wojny światowej, a potem kryzys pierwszych lat po odzyskaniu niepodległości sprawiły, że budowa przeprawy przeciągała się.

- Z biegiem czasu miasto i jego mieszkańcy coraz więcej uwagi i wysiłku angażowanych dotychczas w sprawy polityczne zaczęli poświęcać sprawom gospodarczym, m.in. starano się o przyspieszenie budowy żelbetowego mostu na rzece Sole pod zamkiem - podkreślała w "Kronice Oświęcimia" jej autorka Elżbieta Skalińska-Dindorf.

Widok mostu od strony Zakładu Towarzystwa Salezjańskiego
Widok mostu od strony Zakładu Towarzystwa Salezjańskiego Zbiory Łukasza Szymańskiego

Nowy most w Oświęcimiu był nowoczesną konstrukcją

Most był na ówczesne czasy bardzo nowoczesną konstrukcją. Wspomniany inżynier Machniewicz wykorzystał jedną z najnowszych myśli technicznych budownictwa betonowego XX-lecia międzywojennego.

Most nad Sołą w Oświęcimiu został oddany do użytku 26 października 1924 roku. Była to imponująca konstrukcja jak na czasy międzywojennej Polski
Most nad Sołą w Oświęcimiu został oddany do użytku 26 października 1924 roku. Była to imponująca konstrukcja jak na czasy międzywojennej Polski Narodowe Archiwum Cyfrowe

W ten sposób w Oświęcimiu powstał jeden z najdłuższych tego typu betonowych obiektów w przedwojennej Polsce. - Długość całego mostu według różnych źródeł wynosiła od 143 do 150 metrów. Był szeroki na 8,8 metra i posiadał po obu stronach chodniki po 1,5 metra - wyliczał Łukasz Szymański na prowadzonym przez siebie portalu historycznym: „Skansen Ziemi Oświęcimskiej”.

Widok na most od strony północnej z lat 30. ub. wieku. Poniżej znajdował się targ rybny
Widok na most od strony północnej z lat 30. ub. wieku. Poniżej znajdował się targ rybny Zbiory Łukasza Szymańskiego

W latach 30. zgodnie z zaleceniami Państwowego Zarządu Drogowego gmina na końcach mostu dobudowano po dwie ozdobne kolumny mające za zadanie również podtrzymanie lamp oświetlających wjazd i zjazd z przeprawy.

Na wlotach po obu stronach mostu stały kolumny dobudowane już w latach 30. Stanowiły dodatkowy element dekoracyjny, a ponadto zamontowane na nich było
Na wlotach po obu stronach mostu stały kolumny dobudowane już w latach 30. Stanowiły dodatkowy element dekoracyjny, a ponadto zamontowane na nich było oświetlenie uliczne Zbiory Łukasza Szymańskiego

Nic dziwnego, że most w okresie przedwojennym stanowił powód do dumy mieszkańców miasta. W tamtym okresie był nie tylko przykładem nowoczesnej myśli inżynierskiej, ale również bardzo efektownie się prezentował, m.in. za sprawą betonowych ażurowych barier.

Most stał się wizytówką przedwojennego miasta. Uwagę przyciągały m.in. ażurowe betonowe balustrady, które wyróżniały tę przeprawę na tle innych
Most stał się wizytówką przedwojennego miasta. Uwagę przyciągały m.in. ażurowe betonowe balustrady, które wyróżniały tę przeprawę na tle innych Zbiory Łukasza Szymańskiego

Dwa lata po wybudowaniu nowej, rozebrana została stara przeprawa. Niestety, swój pierwotny wygląd most zachował tylko przez 15 lat. Napaść Niemiec na Polskę i wybuch II wojny światowej odcisnął na nim trwałe piętno.

Most nad Sołą w Oświęcimiu nie odzyskał dawnego wyglądu

3 września 1939 roku, w trzecim dniu wojny obronnej, aby powstrzymać impet ataku niemieckiego wojska, polscy żołnierze wysadzili część budowli. Pozostały jedynie dwa przęsła od strony zamku.

Budowla przetrwała w pierwotnym wyglądzie tylko 15 lat Trwałe piętno odcisnęła na niej II wojna światowa
Budowla przetrwała w pierwotnym wyglądzie tylko 15 lat Trwałe piętno odcisnęła na niej II wojna światowa Fitopolska.eu

Podczas okupacji Niemcy wybudowali obok najpierw prze­prawę drewnianą, która jednak na wiosnę 1940 roku została zniszczona podczas powodzi.

3 września 1939 roku, w trzecim dniu wojny, aby powstrzymać impet ataku niemieckiego wojska, polscy żołnierze wysadzili część budowli
3 września 1939 roku, w trzecim dniu wojny, aby powstrzymać impet ataku niemieckiego wojska, polscy żołnierze wysadzili część budowli Fotopolska.eu

Potem zdecydowali się odbudować zniszczone przęsła, ale nie nawiązywały one już do przedwojennej konstrukcji. 1 marca 1989 roku na mocy uchwały Miejskiej Rady Narodowej w Oświęcimiu most otrzymał nazwę Piastowski.

Także po wojnie most nigdy nie odzyskał dawnego wyglądu. W okresie PRL drewniane bariery zostały zastąpione metalowymi. Nie odbudowano też chodników,
Także po wojnie most nigdy nie odzyskał dawnego wyglądu. W okresie PRL drewniane bariery zostały zastąpione metalowymi. Nie odbudowano też chodników, które jakby zwisały po bokach przeprawy Zbiory Łukasza Szymańskiego

W 2003 rozpoczęła się gruntowna przebudowa mostu. Od tamtej pory przeprawa nie zmieniła już zasadniczo wyglądu.

W latach 2002 / 2003 przeprowadzono gruntowną modernizację mostu, której efekt widać do dzisiaj
W latach 2002 / 2003 przeprowadzono gruntowną modernizację mostu, której efekt widać do dzisiaj Zbiory Łukasza Szymańskiego
Widok na most i Stare Miasto w latach 70. na zdjęciach lotniczych
Widok na most i Stare Miasto w latach 70. na zdjęciach lotniczych Narodowe Archiwum Cyfrowe
Także po wojnie most nigdy nie odzyskał dawnego wyglądu. W okresie PRL drewniane bariery zostały zastąpione metalowymi. Nie odbudowano też chodników,
Także po wojnie most nigdy nie odzyskał dawnego wyglądu. W okresie PRL drewniane bariery zostały zastąpione metalowymi. Nie odbudowano też chodników, które jakby zwisały po bokach przeprawy Zbiory Łukasza Szymańskiego
emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Uroczystości w Gnieźnie. Hołd dla pierwszych królów Polski

Polecane oferty
* Najniższa cena z ostatnich 30 dniMateriały promocyjne partnera
Wróć na gazetakrakowska.pl Gazeta Krakowska