https://gazetakrakowska.pl
reklama
MKTG SR - pasek na kartach artykułów

Skandal w krakowskim MOPS? Remont biura dyrektora kontra dodatki do pensji dla pracowników. "To jawny brak szacunku"

Aleksandra Łabędź
Miejski Ośrodek Pomocy Społecznej przy ul. Józefińskiej 14
Miejski Ośrodek Pomocy Społecznej przy ul. Józefińskiej 14 Adam Wojnar
Pracownicy Miejskiego Ośrodka Pomocy Społecznej w Krakowie apelują do władz miasta: "Nie możemy dalej milczeć". Uważają, że dodatek finansowy, który miał trafić do najbardziej obciążonych pracowników terenowych, powinien być rozdzielony zgodnie z pierwotnym założeniem premiera, a nie wedle decyzji dyrektora Witolda Kramarza. Zwracają również uwagę na wysokie zarobki dyrektora krakowskiego MOPS-u oraz kosztowny remont jego służbowego biura. - To, co się dzieje, to jawny brak szacunku dla nas jako pracowników terenowych - podkreśla jedna z pracownic. Krakowski magistrat tłumaczy się z każdego zarzutu, który anonimowo stawiają pracownicy MOPS.

Spis treści

"Pracownicy terenowi pomijani, dyrektor z wysokimi zarobkami"

Do naszej redakcji w Dzień Pracownika Socjalnego, 21 listopada, wpłynął list sygnowany przez pracowników Miejskiego Ośrodka Pomocy Społecznej w Krakowie, w którym podkreślają, że są oburzeni decyzjami dyrektora tej instytucji.

- W tym roku, z okazji Dnia Pracownika Socjalnego, dodatek okolicznościowy dla zatrudnionych był znacząco niższy niż w roku ubiegłym – co szczególnie dotknęło osoby, które każdego dnia pracują w trudnych warunkach, wspierając najbardziej potrzebujących mieszkańców miasta z narażeniem zdrowia i własnego bezpieczeństwa. Wynika to z decyzji dyrektora krakowskiego MOPS, który zignorował grupę pracowników terenowych MOPS - tłumaczą w liście pracownicy jednostki.

W myśl zasady „wszyscy jesteśmy równi”

Dalej przypominają uchwały Rady Ministrów: nr 62 i 63 z dnia 19 czerwca br., które dotyczą rządowych programów: „Dofinansowanie wynagrodzeń pracowników jednostek organizacyjnych pomocy społecznej w postaci dodatku motywacyjnego na lata 2024–2027 oraz "Dofinansowanie wynagrodzeń pracowników jednostek wspierania rodziny i systemu pieczy zastępczej na lata 2024-2027"

- Zdecydowano o tegorocznym dodatku okolicznościowym dla terenowych pracowników socjalnych. Dodatek miał być przyznany dla szczególnie obciążonej grupy pracowników - tych, którzy codziennie niosą środki z budżetu dla osób szczególnie potrzebujących, których trzeba obsługiwać poza siedzibą ośrodków pomocy społecznej - czytamy w liście.

Jak dalej wyjaśniają - decyzją dyrektora Witolda Kramarza, obniżono wysokość dodatku okolicznościowego w drastyczny sposób, dystrybuując środki na wszystkich zatrudnionych w MOPS w myśl zasady „wszyscy jesteśmy równi” - tłumaczą.

- Budzi to sprzeciw, ponieważ idea premii okolicznościowej miała objąć właśnie tych, którzy są najbardziej narażeni na największe trudy i zagrożenia pracy, która w szczególny obciąża psychicznie i fizycznie pracowników MOPS wykonujących pracę w terenie - wyjaśniają.

"Dodatek okolicznościowy w MOPS przyznawany jest w równej wysokości pracownikom"

Krakowski magistrat odnosząc się do sprawy tłumaczy: "Dodatek okolicznościowy w MOPS przyznawany jest w równej wysokości pracownikom, raz do roku, nie ma tu poziomu uznaniowości. Jego wysokość zależy od kondycji finansowej MOPS-u na dany moment. Dyrektor tego dodatku nie otrzymuje, bo nie podlega regulaminowi".

- Zgodnie z regulaminem wynagradzania pracowników MOPS w Krakowie, który jest wprowadzany w Ośrodku, w porozumieniu ze wszystkimi organizacjami związkowymi działającymi w MOPS, pracownicy Ośrodka spełniający warunki wskazane w regulaminie, mogą otrzymać dodatek okolicznościowy z okazji Dnia Pracownika Socjalnego. Kwota brutto dodatku jest jednakowa dla wszystkich uprawnionych, a jej wysokość ustala dyrektor na podstawie poziomu wykonania planu finansowego Ośrodka. Dodatek ten nigdy nie był wypłacany wyłącznie pracownikom pracującym w terenie i zasady jego przyznawania nie były zmieniane - mówi nam Patrycja Piekoszewska z biura prasowego UMK.

Wyjaśnia też, że w październiku br. - Ośrodek otrzymał informację, że zapotrzebowana w wysokości ponad 1 200 000 zł kwota dotacji z budżetu państwa przeznaczona na dofinasowanie wypłaty dodatku 400 zł miesięcznie dla pracowników socjalnych realizujących zadania w terenie, została obniżona o ponad 600 000 zł., co, w połączeniu z trudną sytuacją finansową miasta i ograniczonymi możliwościami pozyskania środków zewnętrznych, miało decydujący wpływ na ustaloną wysokość dodatku okolicznościowego - wylicza magistrat.

Urzędnicy tłumaczą, że w roku 2023 dodatek okolicznościowy wynosił na jeden etat 4700 zł brutto, natomiast w bieżącym roku kwota brutto została ustalona na poziomie 3500 zł brutto.

"To rozwiązanie nie wpływa na obniżenie wysokości dodatku motywacyjnego"

Urzędnicy przypominają, że zgodnie z kryteriami zawartymi w wytycznych programów do wypłaty dofinasowania kwalifikują się wszyscy pracownicy systemu pomocy społecznej, w tym pracownicy administracyjni, pracownicy obsługi, kadra zarządzająca z dyrektorami włącznie oraz część pracowników systemu pieczy zastępczej.

- Zgodnie z wytycznymi programów (red. Rządowych) dofinasowanie wynagrodzeń nie obejmuje pracowników MOPS realizujących zadania wynikające z ustawy o rehabilitacji społecznej i zawodowej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych jak również części pracowników realizujących zadania na podstawie ustawy o pieczy zastępczej. W Ośrodku w Krakowie zarządzeniem dyrektora, które zostało uzgodnione ze wszystkimi organizacjami związkowymi, wprowadzono rozwiązanie polegające na przyznaniu i wypłacie dodatku motywacyjnego pracownikom realizującym ww. zadania, tak, aby polityka kształtowania wynagrodzeń była sprawiedliwa, a nie dyskryminująca i w pełni realizowała cel programu jakim jest wsparcie kadr pomocy społecznej i pieczy zastępczej. Takie rozwiązanie zostało też wprowadzone w innych miastach Polski jak np. Rzeszów, Wrocław czy Gdańsk. W Krakowie wypłata dodatku ze środków własnych dotyczy 51 pracowników co stanowi 7% wszystkich zatrudnionych. Całkowity koszt wypłaty dodatków motywacyjnych dla tej grupy pracowników w bieżącym roku zamknie się w kwocie 270 tysięcy zł - tłumaczy Piekoszewska i dodaje: "Przedstawione rozwiązanie w żaden sposób nie wpływa na obniżenie wysokości dodatku motywacyjnego realizowanego na podstawie rządowych programów".

Dalej UMK wskazuje, że pracownicy socjalni zatrudnieni w samorządowych jednostkach organizacyjnych pomocy społecznej, w stosunku do pracowników zatrudnionych na innych stanowiskach mają dodatkowe przywileje i uprawnienia.

Ilu pracowników zatrudnia krakowski MOPS?

- Na dzień 31 października br. w MOPS w Krakowie było zatrudnionych 366 pracowników socjalnych na 362,45 etatu. Średnie miesięczne wynagrodzenie w tej grupie zawodowej wynosi 9 249,21 zł brutto. w tym: pracownicy socjalni – 8 183,94, starsi pracownicy socjalni – 9 149,61, specjaliści pracy socjalnej – 9 658,34, starsi specjaliści pracy socjalnej – 10 068,67 zł główni specjaliści pracy socjalnej 10 427,90 zł. Zgodnie z kalkulatorem wynagrodzeń średnia kwota netto to 6.634,84 zł. przy czym z uwagi na różne potrącenia dotyczące różnych pracowników, takie jak KZP, ubezpieczenie grupowe, raty pożyczek z ZFSS, przynależności do PPK czy potrącenia komornicze, podanie precyzyjnej kwoty netto jest niemożliwe - wylicza UMK.

Średnie miesięczne wynagrodzenie obejmuje wynagrodzenie zasadnicze, dodatek funkcyjny dla osób uprawnionych, dodatek specjalny dla osób uprawnionych, dodatek stażowy, dodatek za pracę w terenie w wysokości 400 zł miesięcznie, miesięczny dodatek motywacyjny oraz dofinasowanie wynagrodzenia z programu rządowego.

O jakich przywilejach mowa?

- Zgodnie z ustawą o pomocy społecznej pracownikowi socjalnemu, do którego podstawowych obowiązków należy świadczenie pracy socjalnej lub przeprowadzanie wywiadów środowiskowych poza siedzibą jednostki przysługuje: wypłacany co miesiąc dodatek do wynagrodzenia w wysokości 400 zł; po przepracowaniu nieprzerwanie co najmniej 3 lat raz na dwa lata dodatkowy urlop wypoczynkowy w wymiarze 10 dni roboczych; zwrot kosztów przejazdu z miejsca pracy do miejsc wykonywania przez niego czynności , który w MOPS w Krakowie jest realizowany w wybranej przez pracownika formie jak jednorazowe bilety na przejazdy komunikacją miejska, dofinasowanie do okresowych biletów miesięcznych lub ryczałt na paliwo w przypadku korzystania z prywatnego samochodu osobowego do celów służbowych, zgodnie z własnym wnioskiem, dodatek okolicznościowy z okazji Dnia Pracownika Samorządowego - wylicza krakowski magistrat.

Co więcej, pracownikom świadczącym pracę w środowisku przysługuje ekwiwalent pieniężny za używanie i pranie własnej odzieży roboczej w wysokości uwzględniającej aktualne ceny w danym okresie rozliczeniowym. Średnia ww. dodatku wypłaconego pracownikom terenowym ze poprzedni okres rozliczeniowy obejmujący 12 miesięcy wynosi 1092 zł netto.

- Dodatkowo zgodnie z obowiązującym regulaminem wynagradzania, pracownikom MOPS w Krakowie, w każdym miesiącu kalendarzowym może być wypłacany dodatek motywacyjny. Kwota kalkulacyjna dodatku jest ustalana przez dyrektora na podstawie analizy wykorzystania środków przeznaczonych na wynagrodzenia w odniesieniu do wysokości środków ujętych na ten cel w planie finansowym - tłumaczą urzędnicy.

UMK wyjaśnia, że zgodnie z zapisami regulaminu, kwota kalkulacyjna jest powiększana o 50% dla zastępców kierowników, kierowników zespołów i zastępcy głównego księgowego oraz o 100% dla kierowników komórek organizacyjnych. Propozycje wysokości dodatku dla poszczególnych pracowników składają do dyrektora ich bezpośredni przełożeni, tj. kierownicy komórek organizacyjnych.

W roku 2024 kwota kalkulacyjna dodatku motywacyjnego w miesiącach I-IX wynosiła 900 zł brutto, natomiast kwota dodatku za miesiąc październik została podniesiona do 1200 zł brutto.

- Dodatkowo w bieżącym roku wprowadzono dodatek za zastępstwo osób długotrwale nieobecnych, który w znacznej części przypadków dotyczy osób zatrudnionych na stanowisku pracownika socjalnego - wyjaśnia UMK.

Wysokie zarobki dyrektora i .... remont jego biura

- Dyrektor zarabia niebotycznie wysokie uposażenie - w 2022 jego zarobki wyniosły 345,5 tys. zł brutto, co stanowi prawie 30 tys. złotych pensji miesięcznie - piszą dalej w liście pracownicy MOPS.

Dodają też, że w ostatnim czasie dyrektor Kramarz dokonał - kosztownego remontu swojego biura, na poziomie ponadstandardowym, jak na możliwości i potrzeby instytucji budżetowej - tłumaczą.

Pracownicy MOPS dodają, że: - od lat nie zwraca się uwagi na warunki codziennej pracy wszystkich pracowników socjalnych, którzy codziennie muszą obsługiwać potrzebujących w biurach przestarzałych technologicznie, bez adekwatnego zaplecza socjalnego, nie mówiąc już o takich "wygodach:, jak klimatyzacja włączona w upalny dzień - wyliczają.

- To, co się dzieje, to jawny brak szacunku dla nas jako pracowników terenowych. Pracujemy w wyjątkowo trudnych warunkach, w domach ludzi, którzy potrzebują pomocy. Teraz, zamiast docenić nasze zaangażowanie, wrzuca się nas do jednego worka z osobami, które nie muszą opuszczać biur. A dyrektor? Zarabia tak dużo, że nie wie, co znaczy brak środków na życie – mówi anonimowo jedna z pracownic socjalnych MOPS.

Pracownicy krakowskiego MOPS tłumaczą też, że dyrektor sprawozdawczo przedstawia wysokie średnie wynagrodzenia pracowników całej jednostki MOPS i dlatego faktyczne - bardzo niskie uposażenia pracowników terenowych są niewidoczne w statystykach płac w instytucji. Zarobki takiego pracownika są regularnie wypłaszczone i porównywalne z zasiłkami jakie wypłacają dla najuboższych.

- Nie możemy dalej milczeć. To nie tylko kwestia wynagrodzeń, ale szacunku dla ludzi, którzy na co dzień wspierają najsłabszych - podkreślają pracownicy MOPS.

Ile zarabia dyrektor MOPS w Krakowie?

Urzędnicy wyjaśniają, że zasady wynagradzania pracowników pełniących funkcje dyrektorów miejskich jednostek organizacyjnych (w tym dyrektora MOPS) określa w Zarządzeniu Prezydent Miasta Krakowa, ponieważ wykonuje w stosunku do nich czynności z zakresu prawa pracy, natomiast pracownicy tych jednostek zatrudniani są i wynagradzania w oparciu o zasady określone przez dyrektorów jednostki w oparciu o uzgodniony z organizacjami związkowymi regulamin wynagradzania danej jednostki.

- Wynagrodzenie zasadnicze dyrektora MOPS – 12 500 zł brutto (wynagrodzenie zasadnicze ustalone od 1 kwietnia 2024 r. – podwyżka o 1000 zł). Podwyżka została przyznana w ramach powszechnej regulacji płac pracowników UMK, MOPS i dyrektorów dużych miejskich jednostek organizacyjnych (podwyżka wynosiła dla wszystkich ww. osób średnio 1000 zł/etat). Dodatek funkcyjny – 4 500 zł. Dodatek za wieloletnią pracę – 2 500 zł (20%). Tj. łącznie: 19 500 zł miesięcznie. Dodatek motywacyjny przyznany czasowo od 1 lipca 2024 r. - dla pracowników pomocy społecznej – 1000 zł. Łącznie: 20 500 zł miesięcznie - wylicza krakowski magistrat.

Urzędnicy przypominają, że zgodnie z zasadami wynagradzania pracowników pełniących funkcje dyrektorów miejskich jednostek organizacyjnych określonymi w Zarządzeniu Prezydent Miasta Krakowa, mogą oni otrzymywać nagrody kwartalne.

- Dyrektor MOPS otrzymywał w br. 3 nagrody kwartalne w wysokości odpowiednio: I kwartał – 30 000 zł, II kwartał – 15 000 zł i III kwartał – 15 000 zł - wylicza UMK.

Krakowscy urzędnicy mówią o szeregu wykonanych prac

Przedstawicielka UMK przypomina, że jedną z siedzib MOPS jest budynek przy ul. Józefińskiej 14 w Krakowie.

- W związku z możliwością pozyskania dodatkowej powierzchni biurowej na poddaszu, decyzją z dnia 09.04.2021 r. o MOPS uzyskał pozwolenie na budowę dla zamierzenia budowlanego: „ Przebudowa i nadbudowa budynku użyteczności publicznej ze zmianą sposobu użytkowania poddasza na cele biurowe wraz z wydzieleniem przeciwpożarowym klatek schodowych oraz nadbudowa kominów na budynku sąsiednim przy ul. Józefińskiej nr 10, adres zamierzenia ul. Józefińska 14 / ul. Węgierska 18, działki nr 90,94,95, obr. 13, jedn. ewidencyjna Podgórze.” Dla tego zamierzenia budowlanego uzyskano też pozwolenia Małopolskiego Wojewódzkiego Konserwatora Zabytków (MKZ) - wylicza.

Na podstawie opracowanej dokumentacji w okresie od 1 czerwca 2021 r. do końca sierpnia 2023 r. realizowane były roboty budowlane związane z przebudową i nadbudową budynku.

Zakres prac obejmował m.in.: adaptację poddasza m.in. na pomieszczenia biurowe, socjalne, salę konferencyjną, wykonanie nowej konstrukcja oraz pokrycie dachu, zamontowanie paneli fotowoltaicznych, dostosowanie budynku do obowiązujących standardów ochrony pożarowej i dostosowanie windy do potrzeb osób z niepełnosprawnością oraz dodanie nowego, czwartego przystanku.

Ponadto w wyniku prowadzonych prac m.in.: przebudowano parter budynku w celu przygotowania punktu obsługi klienta, pozbawionego barier architektonicznych, zmodernizowano główną klatkę schodową, wyremontowano boczną klatkę schodową, wykonano nową instalację elektryczna w piwnicy budynku, zaadoptowano na cele biurowe salę spotkań na I piętrze, odmalowano wszystkie pokoje biurowe i korytarze.

Co się zmieniło w biurze dyrektora?

- Na II piętrze dokonano zmiany funkcjonalności części pomieszczeń poprzez połączenie sekretariatów - likwidację jednego z dwóch dotychczas funkcjonujących - mającą na celu przyniesienie oszczędności związanych z jego obsługą i przeznaczenie tego pomieszczenia na pokój biurowy. W tym celu konieczne było wykonaniu robót budowlanych obejmujących pokój dyrektora. W wyniku tych zmian w gabinecie dyrektora nie pojawiły się żadne dodatkowe elementy, wymieniono jedynie część zużytych urządzeń (np. kaloryfer, klimatyzator) i wyposażenia. Pokój Dyrektora wyposażony jest w meble wykonane z płyty wiórowej (stół, biurko, kontenerek na dokumenty), fotel oraz 8 krzeseł. Całkowita powierzchnia pokoi zajmowanych przez dyrekcję Ośrodka po przeprowadzonym remoncie uległa zmniejszeniu - tłumaczy Piekoszewska.

Wszystkie roboty budowlane pokrywane były ze środków Budżetu Miasta Krakowa. Całkowity koszt robót budowlanych wyniósł 5 220 621,87 zł. Wykonawcą prac była firma wyłoniona w ramach przetargu.

- Niewielki ułamek tej kwoty stanowiły prace budowlane wykonane w gabinecie dyrektora, jednakże nie były one osobno kosztorysowane. Cała inwestycja obejmowała prace na powierzchni 1162 metrów kwadratowych z czego gabinet dyrektora ma powierzchnie niewiele ponad 18 metrów kwadratowych - tłumaczy magistrat.

Urzędnicy wymieniają też szereg prac remontowych, które były wykonywane od 2016 r. we wszystkich siedzibach MOPS w Krakowie.

- Na bieżąco prowadzone są także działania zmierzające do poprawy warunków pracy wszystkich pracowników, w tym również polegające na pozyskiwaniu lokali o wyższym standardzie - tłumaczą urzędnicy.

Do Polski popłyną kolejne środki z KPO

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo
Polecane oferty
* Najniższa cena z ostatnich 30 dniMateriały promocyjne partnera
Wróć na gazetakrakowska.pl Gazeta Krakowska