https://gazetakrakowska.pl
reklama
MKTG SR - pasek na kartach artykułów

To będzie wiosenny i letni koszmar drogowy. Zobaczcie, ile remontów i utrudnień szykuje się w Krakowie!

Piotr Rąpalski
Wideo
od 12 lat
Wiosna przyszła i drogowcy w Krakowie już zacierają ręce, by rozkopać nasze miasto. Wiadomo, kierowcy muszą pocierpieć, by jeździło się lepiej i po mniejszej liczbie dziur. Ale w tym roku będzie superkumulacja remontów - w centrum Krakowa, na autostradzie A4, na obrzeżach miasta i tych związany z trwającymi już od dawna inwestycjami. Franciszkańska, Piłsudskiego, most Grunwaldzki, estakada nad 29 Listopada, Starowiślna, Franciszkańska, skrzyżowanie pod Bagatelą, trwający remont na skrzyżowaniu Nowohuckiej / Centralnej i oczywiście... budowa linii tramwajowej do Mistrzejowic.

Od wtorku zamknięcie fragmentu ulicy Cieszyńskiej

Trwają prace wyburzeniowe budynku przy ul. Mazowieckiej 21. Dla zapewnienia bezpieczeństwa pieszym i kierowcom od 11 marca będzie obowiązywać tymczasowa organizacja ruchu na ul. Cieszyńskiej. Podczas pierwszego etapu prac fragment drogi będzie zamknięty.

Harmonogram prac:

Etap I (od 11 do 28 marca) – ul. Cieszyńska zostanie zamknięta na odcinku od skrzyżowania z ul. Świętokrzyską do posesji nr 4, włącznie z chodnikiem przy terenie rozbiórki. Objazd zostanie wyznaczony ul. Świętokrzyską i Wrocławską. 

Ruch na pozostałym fragmencie ul. Cieszyńskiej będzie dwukierunkowy, a dotychczasowy parking zostanie przeznaczony na pas ruchu.

Etap II (od 29 marca od 18 kwietnia) – ruch na ul. Cieszyńskiej zostanie przywrócony, jednak wciąż zajęty będzie chodnik oraz pas parkingowy wzdłuż terenu rozbiórki (od ul. Świętokrzyskiej do połowy posesji przy ul. Mazowieckiej 21)

Etap III (od 21 do 30 kwietnia) – zajęty zostanie chodnik oraz pas parkingowy wzdłuż terenu rozbiórki (od połowy posesji przy ul. Mazowieckiej 21 do wjazdu przy ul. Cieszyńskiej 13).

Naprawa torowiska na Franciszkańskiej

W sobotę, 15 marca br. rozpoczniemy naprawę torowiska w ciągu ul. Franciszkańskiej (dzielnica I – Stare Miasto). W związku z robotami wprowadzone zostaną zmiany w organizacji ruchu.

Zakres prac

Prace obejmą wymianę nawierzchni stalowej torowiska pomiędzy ul. Grodzką a węzłem Filharmonia (wymiana szyn, układu krzyżownic węzłowych i zwrotnic).

Dodatkowo, wykorzystując zamknięcie ul. Franciszkańskiej, drogowcy wymienią nawierzchnię bitumiczną znajdującą się pomiędzy torami tramwajowymi a chodnikiem oraz zlikwidują krawężnik przy torowisku, bez generowania dodatkowych utrudnień dla pasażerów.

Etap ten zakończy się na początku maja br. Następnie torowcy zajmą się kolejnym fragmentem ul. Franciszkańskiej – pomiędzy Bracką a węzłem Filharmonia. Szczegóły wkrótce.

Koszt prac to ok. 5,6 mln zł.

Zakończenie zadania planowane jest na koniec czerwca br.

Zmiany w organizacji ruchu

Prace prowadzone będą etapami. W pierwszej kolejności roboty toczyć się będą na fragmencie Grodzka – Bracka oraz na części skrzyżowania przy budynku Filharmonii. Równocześnie w ramach prac wymieniona zostanie kostka na fragmencie ul. Zwierzynieckiej (nieobjętym wcześniejszą przebudową).

Od soboty, 15 marca obowiązywać będą następujące zmiany w organizacji ruchu:

  • wstrzymanie ruchu tramwajowego na ulicach Franciszkańskiej i Dominikańskiej;

  • wyłączenie dla ruchu samochodowego ul. Franciszkańskiej na fragmencie Grodzka – Bracka oraz wschodniej części skrzyżowania Straszewskiego – Franciszkańska – Zwierzyniecka (utrzymanie ruchu dwukierunkowego na wjeździe w ul. Franciszkańską);

  • wyjazd z ul. Franciszkańskiej możliwy tylko w prawo w ul. Straszewskiego, objazd do ul. Zwierzynieckiej ulicami: Straszewskiego, Piłsudskiego, Retoryka;

  • wyjazd z ul. Brackiej możliwy jedynie w prawo w ul. Franciszkańską, objazd do placu Dominikańskiego ulicą Poselską,

  • wyłączenie dla ruchu pieszych przejść w ciągu ul. Franciszkańskiej – na wysokości Plant oraz w rejonie ul. Brackiej.

    W związku z rozpoczęciem remontu torowiska na ul. Franciszkańskiej, wyłączony zostanie ruch tramwajowy na odcinku Filharmonia  św. Gertrudy / Poczta Główna. W trakcie prowadzonych prac ZTP będzie monitorować linie tramwajowe do Bronowic i Salwatora. W przypadku występowania zatłoczenia, zostanie uruchomiona dodatkowa linia łącząca te pętle. W tym czasie wprowadzone zostaną zmiany w funkcjonowaniu KMK:

  • linia 1 zostanie skierowana na trasę czasowo-zmienioną: Salwator – … – przystanek FilharmoniaStraszewskiego, Podwale, Dunajewskiego, Basztowa, Westerplatte – przystanek Poczta Główna – … – Jarzębiny:

    • w dni powszednie linia kursować będzie z częstotliwością co 15 min;

  • linie 2 zostanie zawieszona;

  • linia 6 zostanie zawieszona;

  • linia 8 zostanie skierowana na trasę czasowo-zmienioną: Borek Fałęcki – … – przystanek św. Gertrudy / Poczta Główna – św. Gertrudy, Westerplatte, Basztowa, Dunajewskiego – przystanek Teatr Bagatela – … – Bronowice Małe:

    • w kierunku pętli Bronowice Małenie będzie obsługiwany przystanek św. Gertrudy 01;

  • linia 10 zostanie skierowana na trasę czasowo-zmienioną w obu kierunkach: Pleszów – … – przystanek Rondo Mogilskieal. Powstania Warszawskiego, Grzegórzecka, Dietla – przystanek Stradom – … – Kurdwanów P+R;

  • linia 13 zostanie skierowana na trasę czasowo-zmienioną (okrężną): Nowy Bieżanów P+R – … – Krakowska, Dietla, Starowiślna, św. Gertrudy, Stradomska, Krakowska – … – Nowy Bieżanów P+R:

    • w dni powszednie linia kursować będzie z częstotliwością co 15 min;

  • linia 18 zostanie skierowana na trasę czasowo-zmienioną: Czerwone Maki P+R – … – św. Gertrudy, Westerplatte, Basztowa, Długa – … – Górka Narodowa P+R:

    • w kierunku pętli Górka Narodowa P+Rnie będzie obsługiwany przystanek św. Gertrudy 01;

    • w dni powszednie linia kursować będzie z częstotliwością co 15 min;

  • linia 19 zostanie zawieszona;

  • linie 69 i 669 zostaną skierowane na trasę czasowo-zmienioną: Nowy Bieżanów P+R – … – przystanek Poczta GłównaWesterplatte – przystanek Teatr Słowackiego – … – Górka Narodowa P+R:

    • przystanki Plac Wszystkich Świętych, Filharmonia, Teatr BagatelaStary Kleparz w obu kierunkach pozostaną bez obsługi;

    • w kierunku pętli Górka Narodowa P+R będzie funkcjonować przystanek Teatr Słowackiego 03;

    • w kierunku pętli Nowy Bieżanów P+R będzie funkcjonować przystanek Poczta Główna 01;

  • linia 71 – zostanie uruchomiona linia zastępcza na trasie: Jarzębiny – po trasie linii 1 – przystanek Poczta Główna – św. Gertrudy – po trasie linii 18Czerwone Maki P+R:

    • linia będzie kursować w dni powszednie w godzinach ok. 6:00 – 18:00 z częstotliwością co 15 min;

  • linia 76 – zostanie uruchomiona linia zastępcza na trasie: Mały Płaszów P+R – po trasie linii 6 – św. Gertrudy, Westerplatte – po trasie linii 2Cmentarz Rakowicki:

    • w kierunku pętli Cmentarz Rakowicknie będzie obsługiwany przystanek św. Gertrudy 01;

    • linia będzie kursować we wszystkie dni tygodnia z częstotliwością i w godzinach jak linia 2;

  • linia 78 – zostanie uruchomiona linia zastępcza na trasie: Salwator – Kościuszki, Zwierzyniecka, Podwale, Dunajewskiego, Długa, Kamienna, Doktora Twardego – Krowodrza Górka P+R:

    • linia będzie kursować we wszystkie dni tygodnia z częstotliwością i w godzinach jak linia 2;

  • linia 605 zostanie skierowana na trasę czasowo-zmienioną (okrężną): Złocień – … – Rondo Grzegórzeckie, al. Powstania Warszawskiego, Rondo Mogilskie, Lubicz, przystanek Teatr Słowackiego, Westerplatte, Starowiślna, Grzegórzecka – … – Złocień:

    • w kierunku przystanku Teatr Słowackiego przystanki na odcinku Hala TargowaStary Kleparz pozostaną bez obsługi (przystanek Rondo Grzegórzeckie będzie przeniesiony na al. Powstania Warszawskiego);

    • na zmienionym odcinku trasy linia będzie obsługiwać przystanki: Rondo Grzegórzeckie 03, Rondo Mogilskie 04 i Lubicz 01;

    • tymczasowym przystankiem końcowo-początkowym będzie Teatr Słowackiego 01 (na ul. Lubicz).

Budowa tramwaju do Mistrzejowic

Trwa budowa linii do Mistrzejowic (Dzielnica III Prądnik Czerwony oraz Dzielnica XV Mistrzejowice). Obowiązują zmiany w organizacji ruchu.

Minęło już 19 miesięcy od rozpoczęcia budowy linii Krakowskiego Szybkiego Tramwaju do Mistrzejowic. Każdy kolejny miesiąc przynosi nowe etapy realizacji, a postępy są coraz bardziej widoczne. W styczniu ekipy budowlane skupiły się m.in. na torowisku, tunelu i infrastrukturze technicznej. Jakie prace udało się zakończyć?

Kilometry sieci sanitarnych

Prace były prowadzone od ulicy Krzesławickiej, przez ulicę Dobrego Pasterza aż do biurowców przy ulicy Lublańskiej. Rozpoczęto również prace związane z instalacjami odwodnienia i kanalizacji sanitarnej na stacji Rondo Polsad. Na ulicy Dobrego Pasterza, zamkniętej części jezdni ulicy Meissnera oraz na odcinku od Ronda Młyńskiego do Ronda Polsadu zakończono większość prac związanych z przebudową sieci sanitarnych i deszczowych. Zakres zakończonych prac oscyluje w okolicach 80 procent.

Szeroki zakres prac działu robót drogowych

W kilku miejscach pojawiły się już pierwsze zarysy przyszłej trasy tramwajowej. W styczniu wykonano podbudowy torowiska na ulicy Bohomolca oraz układano prefabrykowane podkłady wzdłużne na ulicy Jancarza. Przygotowano teren do spawania szyn na ulicy Krzesławickiej. Wykonano także betonową podbudowę na łuku ulic Jancarza/Bohomolca oraz podlew prefabrykowanych belek na zielonym torowisku wzdłuż ulicy Jancarza.

Na południe od estakady kontynuowano budowę chodników na zachodniej stronie ulicy Młyńskiej – między ulicami Miechowity a Bohaterów Wietnamu. Rozebrano warstwy asfaltowe na zamkniętej jezdni ulicy Meissnera oraz wykonano podbudowy chodników na ulicy Pilotów (od strony ulicy Sadzawki). Prace prowadzono również w rejonie pętli tramwajowej Mistrzejowice, gdzie trwała budowa podbudowy, odwodnienia liniowego oraz nawierzchni z kostki brukowej pod ciągi pieszo-rowerowe.

Dział drogowy zajmował się także bieżącym utrzymaniem tymczasowej organizacji ruchu na wszystkich odcinkach budowy.

Postępy w pracach działu elektrycznego

W styczniu istotne postępy odnotował również dział elektryczny, który realizował szeroki zakres robót związanych z infrastrukturą telekomunikacyjną, oświetleniową oraz zasilaniem przyszłej linii tramwajowej. Wykonano budowę kanalizacji kablowej, kanału technologicznego oraz przepustów pod torami i ulicami Dobrego Pasterza oraz Bohomolca. Równolegle trwały prace przy utrzymaniu istniejącej infrastruktury oświetleniowej, zapewniając ciągłość funkcjonowania systemu oświetlenia drogowego. W ramach budowy linii zasilających dla podstacji trakcyjnych oraz obiektów kubaturowych rozpoczęto realizację średniego napięcia zasilającego tunel oraz podstację na ulicach Młyńskiej i Bohomolca. Kontynuowane były także kluczowe prace nad siecią trakcyjną – wykonano fundamenty palowe wzdłuż ulicy Meissnera oraz rozpoczęto budowę kabli trakcyjnych i kanalizacji kablowej.

Podziemna infrastruktura i konstrukcje inżynieryjne

Dział mostowo-tunelowy w styczniu kontynuował intensywne prace nad kluczowymi elementami infrastruktury podziemnej. Wzdłuż ulicy Lublańskiej prowadzono dalszy wykop podstropowy, a na stacji Rondo Polsad trwały prace izolacyjne na płycie dennej oraz rozpoczęto jej betonowanie. Na pozostałych odcinkach płyty dennej tej stacji realizowano prace zbrojarskie, przygotowując konstrukcję do kolejnych etapów budowy. W rejonie Ronda Młyńskiego oraz ulicy Młyńskiej Bocznej prowadzono głębienie ścian szczelinowych na kilku etapach inwestycji. Równocześnie w tunelu otwartym wzdłuż ulicy Lublańskiej trwały intensywne prace zbrojeniowe rozpór i oczepów, które stanowią kluczowe elementy konstrukcji podziemnej.

Co dalej?

Prace przy budowie tramwaju do Mistrzejowic wkraczają w kolejne etapy. W nadchodzących miesiącach kontynuowane będą roboty torowe, drogowe i elektryczne, a w tunelu ruszą dalsze prace przy konstrukcjach żelbetowych. Każdy kolejny miesiąc przybliża nas do zakończenia inwestycji i oddania nowej trasy tramwajowej do użytku

Remont w Bronowicach

Od poniedziałku, 17 lutego na skrzyżowaniu ulic Lindego – Na Błonie (dzielnica VI – Bronowice) deweloper realizuje prace w ramach inwestycji niedrogowej. Obowiązują zmiany w organizacji ruchu.

3 marcabr. inwestor przystąpił do prac polegających na wydłużeniu pasa do skrętu w lewo z ul. Armii Krajowej w ul. Zarzecze (w kierunku budynku straży pożarnej). Roboty realizowane są dwuetapowo (etapy wprowadzane będą naprzemiennie):

  • etap 1 (od 3 marca) – zmiany w organizacji ruchu: nieznaczne zawężenie jezdni, przejezdność utrzymana, wszystkie relacje na skrzyżowaniu zachowane, w rejonie prac ograniczenie prędkości do 40 km/h;

  • etap 2 (termin wprowadzenia uzależniony od postępu robót) – zmiany w organizacji ruchu: zawężenie jezdni do jednego pasa ruchu (na samym skrzyżowaniu dostępne wszystkie relacje), prace poza szczytem komunikacyjnym w godzinach 10.00 – 13.00 oraz 20.00 – 06.00.

Równocześnie ekipa drogowa przystąpiła do prac związanych ze zmianą geometrii skrzyżowania ulic Lindego – Na Błonie wraz z przesunięciem i budową przejść dla pieszych. Podczas robót – zawężenie jezdni, niedogodności w ruchu pieszych, w razie potrzeby kierowanie ruchem przez osoby uprawnione.

Zakres inwestycji obejmuje korektę lokalizacji przejść dla pieszych wraz z wykonaniem odwodnienia na skrzyżowaniu ulic Na Błonie – Balicka oraz Na Błonie – Lindego. W ramach zadania przebudowany zostanie również pas do lewoskrętu z ul. Armii Krajowej w ul. Zarzecze.

Zakończenie całości inwestycji zaplanowano na koniec czerwca br.

Inwestycja polega na przesunięciu przejścia dla pieszych na wschodnim wlocie skrzyżowania ulic Na Błonie – Balicka. Zmiany czekają też skrzyżowanie ulic Na Błonie i Lindego – zmieni się jego geometria, pojawi się nowe przejście dla pieszych.

Remont na A4

Między węzłem Rudno a Placem Poboru Opłat w Balicach prowadzone są prace przygotowawcze. W tym czasie mogą  wystąpić tymczasowe zwężenia do jednego pasa ruchu na jezdni w kierunku do Krakowa.

1 marca rozpoczęto wymianę nawierzchni jezdni w kierunku Katowic i jeden z pasów ruchu na tej jezdni jest zamknięty. Zachowane zostału jednak 2 pasy ruchu w obu kierunkach jazdy.

Na jezdni do Krakowa dostępne będą dwa pasy ruchu dla podróżujących w kierunku Krakowa i jeden pas ruchu dla podróżujących w kierunku Katowic (oba kierunki odseparowane będą specjalną barierą).

Na jezdni w kierunku Katowic czynny będzie jeden pas ruchu.

Równocześnie rozpoczęto prace przygotowcze do wymiany nawierzchni jezdni do Krakowa między węzłem Mysłowice, a placem poboru w Mysłowicach tj. od km 348 do km 351. Mogą pojawić się zwężenia do jednego pasa ruchu na jezdni w kierunku Katowic. Początek wymiany nawierzchni rozpoczął się w minionym tygodniu.

Właściwe utrzymanie infrastruktury autostrady A4 Katowice-Kraków, m.in. nawierzchni i obiektów inżynieryjnych (w tym mostów i wiaduktów), wynika nie tylko z obowiązujących przepisów, ale również z zapisów Umowy Koncesyjnej, która nakłada na koncesjonariusza obowiązek przekazania autostrady stronie publicznej w roku 2027 w doskonałym stanie technicznym, tzn. takim, który nie będzie wymagał remontów i modernizacji przez kolejne lata.

Polecane oferty
* Najniższa cena z ostatnich 30 dniMateriały promocyjne partnera
Wróć na gazetakrakowska.pl Gazeta Krakowska