Eryk Wałkowicz: Dieta wegańska to królestwo warzyw i owoców [ROZMOWA]

Magdalena Domańska-Smoleń
Magdalena Domańska-Smoleń
Zaktualizowano 
Eryk Wałkowicz
Eryk Wałkowicz Adrian Błachut
Rozmawiamy z Erykiem Wałkowiczem, weganinem, dietetykiem i autorem książki „Dieta wegańska dla każdego”.

Można żyć bez mięsa?

Oczywiście! Jak najbardziej jest to możliwe, co z pewnością poświadczy milion wegetarian mieszkających w Polsce. I to zarówno pod względem zdrowotnym - dietetycznym, co potwierdza Amerykańska Akademia Żywienia, jak również jako podejście do codziennego, zwykłego życia.

A bez nabiału?

To może być nieco cięższe i wymagające większych zmian w życiu codziennym i diecie, ale też jest możliwe. Można się o tym przekonać się chociażby w internecie, znajdując coraz więcej wegańskich blogów i spore rzesze ich czytelników.

Dieta wegańska zmniejsza ryzyko wystąpienia otyłości, nadciśnienia, chorób układu krążenia, cukrzycy (typu II) czy niektórych chorób nowotworowych. Ale ma też swoje minusy. Nieprawidłowo skomponowana może doprowadzić do niedoborów energetycznych, a także wielu składników odżywczych: białka, witaminy B12, witaminy D, wapnia, żelaza i cynku. Jako dietetyk, zgadza się Pan z tym stwierdzeniem?

Oczywiście, jak najbardziej mogę się zgodzić ze stwierdzeniem, że każda niezbilansowana dieta, która zwyczajnie nie jest odpowiednio skomponowana, może prowadzić do niedoborów lub problemów zdrowotnych - zarówno ta mięsna - tradycyjna, jak i wegetariańska i wegańska. Dlatego ważne jest, by dbać o zawartość swojego talerza, jeżeli dba się o zdrowie swoje i najbliższych. W praktyce okazuje się, że osoby na dietach wegetariańskich i wegańskich często lepiej bilansują swoje posiłki. Pokazuje to badanie EPIC-Oxford, gdzie grupa badanych osób na diecie tradycyjnej miała więcej niedoborów, niż osoby na dietach wegetariańskich.

Istnieje przekonanie, że weganin zjada tylko warzywa i owoce. Tymczasem na Pana blogu można znaleźć i przepis na bezę, i na pasztet czy omlet. Pojawia się nawet przepis na kwaśną śmietanę… Ale wszystko trzeba zrobić samemu. Dieta wegańska jest trudniejsza od tradycyjnej?

Myślę, że to tylko pozory, bo standardowa, codzienna dieta wegańska, nie opiera się przecież na bezach, pasztetach i kwaśnej śmietanie - niewątpliwie stanowi to jej urozmaicenie, ale nadal podstawowe posiłki są złożone z pełnoziarnistych zbóż, warzyw, owoców, nasion roślin strączkowych, orzechów i ziaren. O ile faktycznie, niektóre dodatki trzeba zrobić samemu, bo nie ma ich w sklepach, to nie jest to tak trudne, jak się wydaje. Powszechnie jest dostępnych coraz więcej produktów dedykowanych dla wegan i można je znaleźć coraz częściej w polskich sklepach - wystarczy dobrze się rozejrzeć.

Skąd czerpie Pan pomysły na nowe dania? Wydaje się, że dieta wegańska jest uboga - zboża, warzywa, owoce.

Pomysły przychodzą do mnie zupełnie zewsząd. Albo są to resztki z obiadu z dnia poprzedniego, które trzeba wykorzystać, aby się nie zmarnowały, albo to próba „weganizacji” tradycyjnego przepisu. Czytam wiele książek, w tym kucharskich i coraz więcej podróżuję, co z pewnością przekłada się na nowe inspiracje w tworzeniu przepisów. Wbrew pozorom dieta wegańska wcale nie jest uboga - to królestwo warzyw, owoców i wielu innych produktów roślinnych, które trzeba odkryć. A naprawdę warto!

Czy teraz panuje „moda na weganizm?”

Myślę, że tak, bo w samych mediach coraz więcej mówi się o weganizmie, zarówno jako o diecie, ale też ideologii. W księgarniach można znaleźć coraz więcej czysto roślinnych książek, a internet aż kipi od wegańskich przepisów. Bardzo się z tego cieszę i mam nadzieję, że ta moda nie przeminie!

Każdy może zostać weganinem?

Jeśli chodzi o podejście żywieniowe i dietetyczne, jak najbardziej tak. Według Amerykańskiej Akademii Żywienia i jej najnowszego stanowiska dotyczącego diet wegetariańskich, nawet ta wegańska jest odpowiednia na każdym etapie życia człowieka - od niemowlaka, przez dorastanie, życie dorosłe, ale też dla osób starszych, kobiet w ciąży i sportowców. Oczywiście pod warunkiem, że jest odpowiednio zbilansowana.

No właśnie. Jakie błędy żywieniowe najczęściej popełniają początkujący weganie?

Myślę, że najczęstszym błędem jest po prostu wykreślanie mięsa i produktów mlecznych z jadłospisu i niezastępowanie ich niczym innym. Dieta wegańska jako dieta eliminacyjna musi zostać uzupełniona w brakujące składniki odżywcze, poprzez odpowiednie skomponowanie posiłków w ciągu całego dnia. Na początku brzmi to niezachęcająco, ale jest naprawdę łatwe - poświęciłem temu rozdział w książce i spisałem 10 podstawowych zasad zbilansowanej diety.

Pana ulubione dania to...

To zdecydowanie te słodkie, ale wcale nie do końca grzeszne, czyli na przykład sernik z kaszy jaglanej lub czekoladowe ciastka z fasoli. Bardzo lubię też proste dania z piekarnika, jak na przykład chrupiące kąski kalafiora czy frytki z cukinii.

Zobacz też: Wegańskie desery krok po kroku: brownie, ciasto kokosowe i ciasto bananowe

Zobacz też:Wegańskie burgery z kaszy jaglanej i płatków owsianych

Zobacz też:Pomysł na wegański obiad: smażone tofu jak ryba

Zobacz też:Wegański smalec z ciecierzycy z suszoną śliwką

Zobacz też:Przepis na ciecierzycę. TOP 7 dań z dodatkiem cieciorki

Zobacz koniecznie: Top 8 dań wegetariańskich, które polubisz

Zobacz też: Światowy Dzień Wegetarianizmu świętujmy deserami: tofurnikiem, czekoladowym musem i ciastem marchewkowym

Zobacz też: Wegańskie desery krok po kroku: brownie, ciasto kokosowe i ciasto bananowe

Zobacz koniecznie: Tradycyjna kuchnia polska – przepisy. TOP 20 dań obiadowych kuchni polskiej naszych Czytelników

Zainspiruj się! Zobacz przepisy naszych Czytelników na dania z ziemniakami!

Zobacz koniecznie: Ziemniaki. Skąd pochodzą, ile jest odmian i czy są kaloryczne?

Zobacz też: TOP 7 przepisów na placki ziemniaczane

Zobacz propozycje na dania z cukinią naszych Czytelników:

TOP 10 dań z cukinii naszych Czytelników

Zobacz koniecznie: TOP 10 przepisów na potrawy z ciasta francuskiego. Na słono i na słodko

Zobacz koniecznie: TOP 10 dań z kurczaka naszych Czytelników

Zobacz koniecznie: Babcine przepisy. TOP 12 dań z dzieciństwa, do których warto powrócić

Zobacz koniecznie: TOP 10 dań z ryżem naszych Czytelników

Zobacz koniecznie: Przetwory na zimę: ogórki, papryki, pomidory, kapusta. TOP 10 przepisów naszych Czytelników

Zobacz koniecznie: TOP 10 letnich, pysznych zup naszych Czytelników

Zobacz koniecznie: Przepisy na przetwory z pomidorów: przeciery, ketchupy, sosy, pomidory suszone w oliwie

FLESZ - Owoce prosto z krzaka groźne dla zdrowia!

Wideo

Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych”i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Komentarze 1

Ta strona jest chroniona przez reCAPTCHA i obowiązują na niej polityka prywatności oraz warunki korzystania z usługi firmy Google. Dodając komentarz, akceptujesz regulamin oraz Politykę Prywatności.

Podaj powód zgłoszenia

G
Gość

Zgadzam się z panem Erykiem. Jestem akurat na diecie wegetariańskiej lightdiet i uważam , że to co dostaje w swoich pudełkach jest smaczne i sycące. Ktoś nie lubi owoców a ktoś mięsa.. Każdy je to, na co ma ochotę.

Dodaj ogłoszenie

Wykryliśmy, że nadal blokujesz reklamy...

To dzięki reklamom możemy dostarczyć dla Ciebie wartościowe informacje. Jeśli cenisz naszą pracę, prosimy, odblokuj reklamy na naszej stronie.

Dziękujemy za Twoje wsparcie!

Jasne, chcę odblokować
Przycisk nie działa ?
1.
W prawym górnym rogu przegladarki znajdź i kliknij ikonkę AdBlock. Z otwartego menu wybierz opcję "Wstrzymaj blokowanie na stronach w tej domenie".
krok 1
2.
Pojawi się okienko AdBlock. Przesuń suwak maksymalnie w prawą stronę, a nastepnie kliknij "Wyklucz".
krok 2
3.
Gotowe! Zielona ikonka informuje, że reklamy na stronie zostały odblokowane.
krok 3