https://gazetakrakowska.pl
reklama
MKTG SR - pasek na kartach artykułów

Kładka Kazimierz - Ludwinów skłóca Kraków zamiast łączyć? To zróbmy ją całą szklaną

Piotr Rąpalski
Widzicie na zdjęciu gotową już kładkę Kazimierz - Ludwinów? Podpory po obu stronach Wisły w Krakowie połączyła szklana konstrukcja, idealnie wypolerowana, gdzie łączenia również są ze szkła. Nic nie zasłania panoramy miasta, nie psuje widoków na Wawel i Skałkę, nie kłóci mieszkańców i nie wygląda brzydko, w ogóle nie wygląda, bo jej nie widać. Jest słynny szklany most w Chinach, dlaczego nie zrobić bardziej szklanego w Krakowie?

Kładki są dobre, fajne. Łączą brzegi, łączą ludzi, ożywiają bulwary rzeki, pomagają prowadzić biznes w okolicy, ułatwiają poruszanie się po mieście, ekologiczne, rowerem i "na butach". Minus - kosztują miliony. Ale o tym się zapomina. Pamiętacie, ile kosztowała oddana do użytku w 2010 roku kładka Bernatka, łącząca Kazimierz z Podgórzem? No pewnie, że nie. 38 mln zł, ale po czasie to nie boli. I teraz kosztowałaby pewnie dwa, trzy razy więcej, więc w sumie oszczędziliśmy, a kładka cieszy się popularnością i nikomu nie przeszkadza. A jeśli przeszkadzała lub nadal przeszkadza, bo coś zasłania lub brzydko wygląda - po 15 latach ta opinia jest już niesłyszalna.

Kładka nigdy nie będzie jednak niewidzialna. Jej wygląd będzie budził emocje. Drewniany pomost Bernatki, wkomponowanie jej w ulice Podgórską i Nadwiślańską, bez zbyt dużej ingerencji w istniejące mury na brzegach Wisły czy zieleń. To wszystko duże plusy. I to, że powstała w miejscu dawnego mostu Podgórskiego. Połączyła imprezowy Kazimierz z restauracjami Podgórza.

Tylko ta rura wygięta w łuk wygląda na ciepłowniczą, ale też przywykliśmy. Jak pisał portal Podgórze.pl po oddaniu kładki Bernatka, rura miała być węższa, a kładka inaczej wygięta, mniej zasłaniająca most Piłsudskiego.

I tu dochodzimy do sedna - wizualizacja a rzeczywistość. Kładka Kazimierz-Ludwinów już zaliczyła problemy i potrzebę przerobienia projektu. Żeby Kraków nie naraził się UNESCO. Kładka będzie o 2 metry niższa. I super. Będzie też droższa i chyba ma kosztować 114 mln zł, ale ile wyjdzie faktycznie - okaże się po budowie.

Ingerencja w bulwary? W tym wypadku jest poważna. Drzew wycięto tylko parę, ale w zielone bulwary wbiły się betonowe konstrukcje. Od strony Ludwinowa wyglądają jak trzy wielkie garaże, a od strony Kazimierza jak trzy betonowe, kwadratowe jeże. Spokojnie, to stan przejściowy. Na tych przyczółkach oprze się konstrukcja kładki, która na wizualizacjach jest smukła, lekka, biała, ciekawa, intrygująca. Czy będzie biała jak stadion Wisły Kraków po liftingu? Czy to tylko podświetlenie? A może tylko taki kolor na wizualizacji? Zobaczymy.

Trwa głosowanie...

Co sądzisz o realizowanym projekcie kładki Kazimierz - Ludwinów?

Ciekawią mnie natomiast te wizualizacje:

Lewicki/Łatak

Na tej w ogóle nie widać dawnego hotelu Forum i Skałki. Z krzaków w rejonie mostu Retmańskiego, które nie są najpopularniejszym punktem widokowym Krakowa.

Lewicki/Łatak

Na tej widać i kładka... idealnie omija oba obiekty. Czy stoimy tutaj w wodzie?

Lewicki/Łatak

A na tej kładka unika dwóch znanych miejsc w Podgórzu. Widok z lotu nad taflą Wisły, gdzie raczej zwykły śmiertelnik nie stanie.

Lewicki/Łatak

Na tej kładka odważnie zasłania dawny hotel Forum (odważnie, bo jednym się podoba, drugim nie i zabytkiem nie jest) i to już faktycznie jest jakiś punkt widokowy (górny poziom bulwarów).

Wizualizacji, rysunków, projektów jest oczywiście więcej, ale te są najpopularniejsze i najczęściej spotykane w sieci.

Wiadomo, człowiek może stanąć gdzie indziej niż twórca wizualizacji i widok będzie miał zupełnie inny. Nie dziwię się projektantom, że nie pragnęli udowodnić, jak dużo nowa kładka zasłoni z tego co dziś mamy nad Wisłą w Krakowie. Pytanie, czy kładka finalnie będzie wyglądać tak jak na obrazkach? Znów trzeba czekać do końca budowy i wydawania pieniędzy.

A szczerze, to... ta kładka mi się podoba i nieważne, co zasłoni, bo zawsze mogę stanąć w innym miejscu, by zasłaniała mniej. A podobała by mi się bardziej, gdyby nie tylko była szklana, ale w zupełnie innym miejscu. Między Dębnikami a Zwierzyńcem, gdzie przeprawa przez Wisłę jest bardzo potrzebna. A można by też przerobić technologiczną kładkę w rejonie Pychowic na bardziej użyteczną...

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Finisz kampanii. Ostatnia debata prezydencka

Komentarze

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze!
Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Ta strona jest chroniona przez reCAPTCHA i obowiązują na niej polityka prywatności oraz warunki korzystania z usługi firmy Google. Dodając komentarz, akceptujesz regulamin oraz Politykę Prywatności.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Polecane oferty
* Najniższa cena z ostatnich 30 dniMateriały promocyjne partnera
Wróć na gazetakrakowska.pl Gazeta Krakowska