MKTG SR - pasek na kartach artykułów

Podhale. Gdy zbudują zakopiankę do Nowego Targu, zajmą się modernizacją drogi Szaflary-Zakopane

Łukasz Bobek
Łukasz Bobek
Tak wygląda obecnie budowa nowe zakopianki na odcinku Rabka - Nowy Targ
Tak wygląda obecnie budowa nowe zakopianki na odcinku Rabka - Nowy Targ GDDKiA
Będzie modernizacja zakopianki od Szaflar do Zakopanego. W jakim zakresie – tego na razie nie wiadomo. Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad jest na etapie opracowania koncepcji przebudowy tego odcinka.

Obecnie pełną parą idą prace związane z budową drogi krajowej z Rabki do Nowego Targu. W ramach tej inwestycji powstają cztery bezkolizyjne węzły drogowe - Obidowa, Klikuszowa, Nowy Targ Zachód, Nowy Targ Południe, a także 22 obiekty inżynierskie - mosty, wiadukty, estakady. Nowa droga ma być gotowa w lipcu 2024 roku. Gdy zostanie oddana do użytku, kierowcy dwupasmówką będą mogli dojechać z Krakowa aż do Nowego Targu.

Rodzi się jednak pytanie co dalej? Bo na razie od Nowego Targu prowadzi pod Giewont jednopasmowa krajówka. Według przewidywań kierowców spod Tatr, może się skończyć tam, że samochody z drogi szybkiego ruchu w Nowy Targu wpadną w korek, który będzie ciągnął się do samego Zakopanego.

Wiadomo, że na budowę czterech pasów do Zakopanego nie ma szans. I zresztą nikt nie ma już takich planów. Coś jednak trzeba z tą drogą zrobić, by ją udrożnić. Samorządowcy z Podhala wskazują, że przynajmniej przydałby się trzeci pas ruchu – dla pojazdów poruszających się wolniej, albo skręcających z krajówki.

GDDKiA planuje modernizację tej drogi. Jednak w jakim zakresie te prace będą – tego na razie nie wiadomo. Na to pytanie na dać odpowiedź koncepcja programowa i dokumentacja projektowa dla odcinka Szaflary – Zakopane. Do przetargu stanęły dwie firmy. Na razie GDDKiA analizuje dokumenty. Umowa z jedną z firm ma zostać podpisana albo jeszcze w tym roku, albo na początku kolejnego.

- Wykonawca tej dokumentacji będzie musiał zająć się opracowaniem analizy i prognozy ruchu, mapy dla celów projektowych, czy choćby opracowanie, wariantów przebudowy i ewentualnie rozbudowy drogi oraz ustalenie typów oraz podstawowych parametrów technicznych obiektów budowlanych – informuje GDDKiA.

Na koniec będzie musiał uzyskać tzw. decyzję środowiskową dla tej inwestycji, która jest podstawą do przygotowania projektu budowlanego i uzyskania decyzji tzw. Zgoda na Realizację Inwestycji Drogowej.

GDDKiA zamierza przeznaczyć na przygotowanie koncepcji 3,7 mln zł. Od momentu podpisania umowy firma, która wygra, będzie miała 30 miesięcy na zakończenie prac nad dokumentację. To oznacza połowę 2025 roku.

Zakopane gotowe na święta. W mieście zaświeciły się bożonarodzeniowe iluminacje

Zakopane w świątecznej odsłonie. Pod Giewontem zaświeciły bo...

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Tragiczne zdarzenie na Majorce - są zabici i ranni

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na gazetakrakowska.pl Gazeta Krakowska