Strefą Czystego Transportu w grypę i inne wirusy

Piotr Rąpalski
Piotr Rąpalski
Anna Kaczmarz / Dziennik Polski / Polska Press
Strefa Czystego Transportu w Krakowie pozwoli nam zwalczyć grypę - taki wniosek można wysnuć z publikacji Zarządu Transportu Publicznego w Krakowie. „Drobne pyły wydobywające się z rur wydechowych samochodów zwiększają ryzyko chorób układu oddechowego”. Ameryki nie odkryli. Zwiększają ryzyko, owszem, podobnie jak smog, którego pyły te są częścią, o czym każdy krakowianin wie od lat, bo był tym smogiem truty. Teraz jest trochę lepiej, więcej pieców wymienionych na ekologiczne źródła ciepła, ale że problem smogu nie zniknął, to bierzemy się za kolejnego truciciela - silnik spalinowy.

I słusznie, centrum miasta powinno być uwalniane od samochodów, ale po raz kolejny trzeba stanowczo zapytać - gdzie alternatywa? Metra nie będzie, premetro ciągle na wizualizacjach, parkingi park&ride na obrzeżach miasta powstają w ślimaczym tempie, z tramwaju wzdłuż Alej Trzech Wieszczów miasto się wycofuje, na nowe linie tramwajowe może w kryzysie zabraknąć kasy, do tego podwyżki cen biletów okresowych - planowane, ale powstrzymane przez radnych miejskich, którzy nie chcę podpaść wyborcom. Efekt? Właśnie ZTP zapowiedział ograniczenia w komunikacji miejskiej, bo bez podwyżek zabraknie kasy na kursy (więcej o tym wszystkim pisze w swoim felietonie Piotr Tymczak - link poniżej)

Ale podziwiam zabiegi PR-owe urzędników. Uchwalone już przepisy o Strefie Czystego Transportu ostatnio trafiły do Wojewódzkiego Sąd Administracyjnego. Ten ma przyjrzeć się, czy ograniczenia poruszania się po mieście starszych modeli aut (mają wejść w życie etapami, w lipcu 2024 i w lipcu 2026 r.), nie naruszają i nie za bardzo ingerują w prawa obywateli. Sprawa nie jest zatem przesądzona, a już raz mieliśmy zamieszanie i falę protestów w związku ze strefą ograniczonego ruchu na krakowskim Kazimierzu. Ale że mamy sezon grypowy, ponadto panoszy się wirus RSV i miejsc dla dzieci w szpitalach brakuje - sprytnie trzeba powiązać to z tym, że stary mercedes czy skoda z 1997 roku nie powinny wjeżdżać na krakowskie ulice w centrum.

Jeśli chodzi o walkę z grypą, sugerowałbym zwiększenie kursów autobusów i tramwajów, aby tłumy pasażerów rozłożyły się na więcej nowoczesnych i komfortowych pojazdów. Zadbajcie o większy odstęp między zdrowymi a kichającymi i kaszlącymi.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na Twitterze!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na Twiterze!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

kup najtaniej

Poco

POCO M5 6/128GB Żółty

930,00 zł

kup najtaniej

realme

Realme GT Neo 2 12/256GB Zielony

1 799,00 zł

kup najtaniej

realme

Realme GT 5G 8/128GB Niebieski

1 498,00 zł

kup najtaniej

realme

Realme C30 3/32GB Czarny

489,00 zł

kup najtaniej

Cubot

Cubot P50 6/128GB Czarny

589,99 zł
Materiały promocyjne partnera

Nocna bitwa nad Dnieprem. Batalion Terror stoczył bój z Rosjanami

Komentarze 1

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

H
Harry Poterrr
Każdy wsiowy ogrodnik zabija wirusy dymem, nawet te grypowe, a podmieszczanie zawsze zaklinają rzeczywistość
Wróć na gazetakrakowska.pl Gazeta Krakowska
Dodaj ogłoszenie