Wzmacnianie odporności. Jedz sezonowo i wzmacniaj odporność. Co jeść i jak wzmocnić odporność przed zimą? [PORADNIK DIETETYKA]

opr. Magda Smoleń
Co jeść i jak wzmocnić odporność przed zimą? Przeczytajcie poradnik dietetyka.
Co jeść i jak wzmocnić odporność przed zimą? Przeczytajcie poradnik dietetyka. fot. pixabay
Zdrowe odżywianie jest jedną z kluczowych kwestii wpływających na odporność organizmu. Ze względu na okres wzmożonej zachorowalności pamiętajmy, by nasze posiłki były nie tylko odpowiednio zbilansowane, ale również bogate w składniki wspierające nasz układ immunologiczny. Dietetyk podpowiada z jakich składników aktualnie komponować posiłki.

- Mamy pełnię sezonu pod względem warzyw i owoców wspierających odporność. Teraz są najsmaczniejsze, bo dojrzewają w słońcu i pochodzą od naszych regionalnych dostawców. Dzięki temu posiłki na bazie tych produktów są nie tylko pyszne, ale również pełne wartościowych składników odżywczych i witamin – komentuje Natalia Chybzińska, specjalista dietetyk, kierownik ds. żywienia Kukuła Healthy Food i wymienia najlepsze składniki wzmacniające odporność organizmu dostępne o tej porze roku:

Marchew, szpinak, dynia i pomidor

Dla właściwego funkcjonowania układu immunologicznego niezwykle ważne są witaminy A i E. Najwięcej witaminy A znajdziemy w marchwi i dyni. Szpinak jest świetnym źródłem zarówno witaminy A i E, natomiast pomidory zawierają sporo dawkę witamin A i C. Najbogatszymi źródła witaminy E są pestki słonecznika i migdały. Warto również przy tej okazji przypomnieć, że witaminy A i E najlepiej przyswajają się w tłuszczach.

Czytaj także

Czytaj także

Papryka, jarmuż i brokuły

Papryka, jarmuż i brokuły to jedne z najlepszych źródeł witaminy C. W porównaniu do cytryny, papryka ma jej 10, jarmuż 5, a brokuły 4 razy więcej. Witaminę C niestety łatwo utracić w wyniku obróbki termicznej, dlatego warzywa o dużej jej zawartości warto jeść na surowo lub gotować na parze do 5 minut. Papryka i jarmuż są również dobrymi źródłami wspomnianej już witaminy E.

Czytaj także

Czytaj także

Czytaj także

Cebula i czosnek

Cebula i czosnek są bardzo silnymi, naturalnymi antybiotykami, które hamują namnażanie się bakterii chorobotwórczych, ale nie niszczą naturalnej flory bakteryjnej organizmu. Do surówek i sałatek dietetyk o tej porze szczególnie poleca cebulę cukrową, która jest bardzo delikatna i przyjemna w smaku. Natomiast drobno pokrojonym czosnkiem warto przyprawić sos sałatkowy i chłodnik.

- Właśnie rozpoczął się sezon na leczo i krem z dyni, a także faszerowane papryki i cebule. Zachęcam również do samodzielnego przygotowania przetworów na zimę. Szczególnie polecam kiszonki, które są bogatym źródłem witaminy C, a także wzmacniają nasz układ trawienny. Prócz ogórków możemy ukisić również paprykę, buraki, kalafiora a nawet rzodkiewki – mówi Natalia Chybzińska.

Czytaj także

Czytaj także

Jabłka, aronia i maliny

Pojawiły się już pierwsze odmiany jabłek, o tej porze mamy też maliny i aronię. Wszystkie wymienione owoce to dobre źródła witaminy C oraz witamin z grupy B. Dodatkowo jabłka i aronia zawierają witaminę E. Na bazie tych składników możemy przygotować pożywny koktajl z dodatkiem słonecznika, migdałów oraz kefiru. Sezonowe owoce to również świetny dodatek do porannych owsianek i jaglanek przyprawionych cynamonem, imbirem oraz żeń-szeniem.
- Jogurty naturalne i kefiry zawierają enzymy oraz probiotyki ułatwiające trawienie, a także korzystnie wpływają na rozwój dobrej flory bakteryjnej. W połączeniu z owocami, pełnoziarnistymi płatkami, nasionami i orzechami tworzą pożywne śniadanie lub słodką przekąskę na „mały głód”. – podpowiada Natalia Chybzińska.

Czytaj także

Czytaj także

Przyprawy i zioła

Aby wzmocnić smak dań i naszą odporność warto dodawać przyprawy o silnych właściwościach antybakteryjnych i przeciwzapalnych jak: kurkuma, imbir, cynamon, szałwia, tymianek, bazylia, oregano oraz miód.
- Niezależnie od pory roku zachęcam, by codziennie, rano, na czczo wypić pół litra przegotowanej wody z cytryną, kurkumą, imbirem i miodem. Wieczorem wyciskamy sok z połówki cytryny, ścieramy odrobinę imbiru, dodajemy łyżeczkę miodu i szczyptę kurkumy. Całość zalewamy przegotowaną, ostudzoną wodą i zostawiamy na noc, by składniki miały czas na uwolnienie swoich drogocennych właściwości. Napój ma działanie antybakteryjne, oczyszczające i pobudzające organizm. – podpowiada Natalia Chybzińska.

Czytaj także

Odpowiednie nawodnienie i aktywność fizyczna

Dzięki właściwej ilości wody, organizm na bieżąco usuwa szkodliwe produkty przemiany materii. Oprócz wody warto pić ulubione zioła, lekki napar herbaciany, a także świeżo wyciskane soki z owoców i warzyw, które również możemy „dosmaczyć” polecanymi przez dietetyka przyprawami.
- Zachęcam do dbania o zdrowy i aktywny styl życia, który na pewno pozytywnie przyczyni się do prawidłowego funkcjonowania naszego układu immunologicznego. Podstawą prawidłowego odżywiania powinno być 5 posiłków dziennie co 3-4 godziny. Aby nasz organizm nie był podatny na infekcje potrzebuje także odpowiedniej dawki snu, czyli 7-8 godzin na dobę. Warto też zadbać o umiarkowaną aktywność fizyczną. Wystarczy codzienny 30-45 minutowy szybki spacer, który zarówno dotleni organizm jak i pozwoli odpocząć od nowoczesnej technologii. Pamiętajmy, że jedną z kluczowych witamin wspierających odporność jest witamina D, którą w ciepłe i słoneczne miesiące organizm wytwarza samodzielnie, pod wpływem promieni słonecznych, dlatego zachęcam do przebywania na świeżym powietrzu z zachowaniem dystansu społecznego – podsumowuje Natalia Chybzińska.

Czytaj także

Czytaj także

Czytaj także

Czytaj także

Czytaj także

Czytaj także

Czytaj także

Czytaj także

Czytaj także

Czytaj także

Słyszałeś o tych sposobach na walkę z koronawirusem? To bzdury!

Wideo

Komentarze 1

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

G
Gość

Staram się jeść jak najwięcej warzyw i owoców. W ciągu dnia piję mineralną cisowianke z cytryną, miodem i imbirem dodatkowo zażywam witaminę C i d :) To są moje sprawdzone sposoby na poprawienie odporności :)

Dodaj ogłoszenie

Wykryliśmy, że nadal blokujesz reklamy...

To dzięki reklamom możemy dostarczyć dla Ciebie wartościowe informacje. Jeśli cenisz naszą pracę, prosimy, odblokuj reklamy na naszej stronie.

Dziękujemy za Twoje wsparcie!

Jasne, chcę odblokować
Przycisk nie działa ?
1.
W prawym górnym rogu przegladarki znajdź i kliknij ikonkę AdBlock. Z otwartego menu wybierz opcję "Wstrzymaj blokowanie na stronach w tej domenie".
krok 1
2.
Pojawi się okienko AdBlock. Przesuń suwak maksymalnie w prawą stronę, a nastepnie kliknij "Wyklucz".
krok 2
3.
Gotowe! Zielona ikonka informuje, że reklamy na stronie zostały odblokowane.
krok 3